שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • שאלות פרטיות בסוגיות שונות

שאלות בספר החינוך מצווה קעד

undefined

הרב חיים שריבר

כ"ו תמוז תשפ"א
שאלה
ב"ה לישיבה שלום כבוד הרב ויקרא פרק יד ט וְהָיָה בַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יְגַלַּח אֶת-כָּל-שְׂעָרוֹ אֶת-ראשׁוֹ וְאֶת-זְקָנוֹ וְאֵת גַּבּת עֵינָיו וְאֶת-כָּל-שְׂעָרוֹ יְגַלֵּחַ וְכִבֶּס אֶת-בְּגָדָיו וְרָחַץ אֶת-בְּשָׂרוֹ בַּמַּיִם וְטָהֵר ספר החינוך מצוה קעד - מצות תגלחת מצורע ביום השביעי ובפרק ששי מנזירות [מ"ד ע"ב] אמרו מה בין נזיר למצורע, אלא שזה טהרתו תלויה בימיו כלומר הנזיר, ומצורע טהרתו תלויה בתגלחתו. וכשיגלח המצורע ותישלם תגלחתו השניה טהור מלטמא כשרץ (??), כמו שהתבאר בסוף נגעים [פי"ד מ"ג], וישאר מחוסר כיפורים עד שיביא קרבנותיו כשאר מחוסרי כיפורים כמו שנתבאר שם. מה הכוונה טהור מלטמא כשרץ ? תודה ממשה
תשובה
שלום המצורע בימי חלוטו (כאשר הכהן קבע בודאות שיש לו נגע והסגיר אותו) מטמא בביאה (=אם נכנס לבית מטמא מה שיש בבית) וכן מטמא המגע במשכב ובמושב. לאחר שילוח הצפורים הכיבוס והגילוח שנעשים לאחר שנטהר, המצורע כבר לא מטמא בביאה אלא מטמא כמו שרץ רק במגע (=אם הוא נוגע בכלי מסויים הכלי נטמא). כשמגיע היום השביעי לטהרתו המצורע מגלח שוב שערו ומכבס בגדיו וטובל ואז הוא טהור אף מלטמא במגע (טומאת שרץ נקראת טומאת מגע שכן שרץ מטמא במגע), דינו כעת כטבול יום שמטמא תרומה וקודשים במגעו ומותר באכילת מעשר שני, כשיגע הערה הוא יהיה רשאי לאכול תרומה, ועדין עליו להביא את קורבנותיו ביום השמיני שלאחריהם יוכל גם לאכול קודשים. יום טוב
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il