שאל את הרב

  • הלכה
  • שאלות כלליות

מדוע מזוזה בחזקת כשרות וארבעת המינים לא?

undefined

הרב משה מאיר אבינר

י"ב אב תשפ"א
שאלה
שלום וברכה, ידוע שאם דבר הוא כשר הוא נשאר בחזקת כשר עד שיוכח אחרת. לדוגמה, מזוזה, אם לא בדקה אפילו יותר מ 7 שנים, אם מלכתחילה היתה כשרה נשארת כן. אם כן, מדוע 4 המינים לא ניתן לשומרם לשנה הבאה, הרי הם נשארו בחזקת כשרותם? והרי אם נטען שיתיבשו, ניתן לומר אותו דבר לגבי מזוזה שהזמן קלקל את הדיו והקלף ולכאורה אין טוענים כן? ישר כח ותזכו למצוות
תשובה
בס"ד שלום וברכה, א. בהלכות חזקות יש חילוק בין חזקה אחת לחברתה, יש סוגים שונים של חזקות כגון חזקה שאם הדבר היה כך מסתבר שהדבר נשאר על עומדו ולא השתנה ויש חזקות התנהגות כגון שבד"כ אדם לא פורע חוב בתוך הזמן. יש חזקות טובות ויש חזקות שאינם באותה רמה. כך כותב תוס' (ב"ב ה: ) בסוגיא האם מועיל מיגו מול חזקה. גם לגבי חזקה שאנו אומרים שאין הדבר משתנה יש חילוק בין חזקה העשויה להשתנות לחזקה שאינה עשויה להשתנות. לדוגמא חזקת חיים לבע"ח, זו חזקה חלשה משום שכל בעל חיים מת. אך חזקת כשרות של אדם זו חזקה שאינה עשויה להשתנות, אנו מחזיקים אדם ככשר אין סיבה שהדבר ישתנה ולכן זו חזקה טובה. כך יש להבדיל בין מזוזה שהניסיון הראה שהיא לא עשויה להשתנות גם אחר הרבה שנים לעומת ארבעת המינים שכן. כמובן שאם אדם יעמיד את המזוזה במקום שיש בו לחות בלא לעטוף את המזוזה. או בשמש, הוא יצטרך לבדוק אותה כיוון ששם עשויה להשתנות. וכן כתב ערוך השולחן (שם): "מקום המיועד לרקבון כגון שיש שם לחלוחית כמו שהרבה מצוי במדינתינו יש לבדוק תדיר לכל הפחות פעם בשנה וכן אני נוהג". ב. שו"ע (יורה דעה רצא, א) אך כיוון שבכל זאת ישנו חשש לכתחילה "מזוזת יחיד נבדקת פעמים בשבע שנים". בברכה,
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il