שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • הלכות הספירה
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
האם מותר להתגלח בראש חודש אייר שחל ביום שישי?
תשובה
שלום וברכה, אשכנזים יכולים להסתפר ולהתגלח בראש חודש אייר שחל בערב שבת משום שיש כאן שתי קדושות, קדושת שבת וקדושת ראש חודש (מ"ב תצג ס"ק ה). למנהג הספרדים אין להסתפר אבל אין למחות במקילים. לגבי גילוח הזקן - גם ספרדים יכולים להקל ולהתגלח. >> האם מותר להתגלח בערב ראש חודש אייר שלא חל בשבת? מקורות והרחבה: לדעת המשנה ברורה מותר להסתפר ביום שישי ראש חודש אייר כאמור (שם). יש שכתבו שאלה שנוהגים כצוואת רבי יהודה החסיד שלא להסתפר בראש חודש אפילו כשחל בערב שבת לא יסתפרו בראש חודש אייר גם כן (הגר"ש וואזנר והגרי"י קנייבסקי). ויש שכתבו שבראש חודש אייר גם המקפידים על צוואת רבי יהודה החסיד יכולים להסתפר משום שלא יכלו להסתפר לפני כן (הגר"מ פיינשטיין והגרי"ש אלישיב. ראה דרשו תצג הע' 16). לגבי מנהג הספרדים כתב הגר"מ מאזוז (הערות איש מצליח על המשנה ברורה בסוף הספר תצג, ג) שספרדים צריכים להחמיר בזה. והעיר שהילקוט יוסף לא הביא קולא בזה. ובמעין אומר (ח"ג, עמ' קיז, סי' ל) מובא שנשאל הגר"ע יוסף: " האם מותר בימי העומר להסתפר בראש חודש שחל ביום שישי, מכיון שיש כאן שני צירופים להקל, שהוי ערב שבת וראש חודש יחדיו? תשובה: דעת מרן לאסור והרדב"ז מיקל, ואני לא מוחה במי שמסתפר". הרי שהגר"ע יוסף סבור בדעת השולחן ערוך שאין להקל בזה אלא שלא מחה במקילים. וכן נשאל הגר"מ אליהו ברדיו (ההקלטה מיום שישי ראש חודש אייר תשס"ו) אם מותר להסתפר ביום שישי ראש חודש אייר, והשיב שלא (יש לציין שלא אמר שלאשכנזים מותר). הראשון לציון הגר"י יוסף הורה בשיעוריו שספרדים צריכים להחמיר בזה. לעומת זאת הג"ר אופיר מלכא פסק שספרדים יכולים לכתחילה להסתפר ולהתגלח (ודנו הפוסקים הנ"ל בדעת כף החיים אם הוא מתיר או לא). נראה שיש להקל לגבי גילוח הזקן ובודאי למי שרגיל להתגלח בכל יום ויש בדבר צער. כך כתב בחזון עובדיה יום טוב (עמ' רסב): "ובמקום צורך גדול יש להקל גם בכל ערב שבת, כי לא דברו הפוסקים בגילוח הזקן כלל בזמנם". הרי שבכל ערב שבת אפילו כאשר יש רק את קדושת שבת ניתן להקל ולהתגלח במקום צורך גדול, ונראה שכאשר יש שתי קדושות אפשר להקל אפילו במקום צורך קטן. דעת הגרי"ד סולביצ'יק להתיר להתגלח בכל הספירה למי שרגיל להתגלח בכל יום. בטעם הדבר ביאר שמנהגי האבלות של ספירת העומר הם כאבלות י"ב חודש ולא כאבלות שלשים, עיין שם. ותלמידו הג"ר אהרן ליכטנשטיין הוסיף סברא נוספת להקל שלמי שרגיל להתגלח בכל יום חוסר גילוח הוא צער ולא רק חוסר עידון, ויש להקל בדבר כעין שהתיר השולחן ערוך (יו"ד שצ, א) לגלח שפם המעכב את האכילה אפילו בתוך השלושים. והוסיף שאולי יש אפילו חיוב להתגלח בערב שבת לכבוד שבת למי שרגיל להתגלח בכל ערב שבת (הדברים הובאו והוסברו בהרחבה על ידי תלמידו הרי"צ רימון בספרו 'ספירת העומר וברכת האילנות' עמ' 115). כמדומה שרוב הציבור לא נוהג להתגלח בערבי שבתות בספירת העומר אבל בנידון שלנו שיש שתי קדושות יש להקל יותר. אלה הנוהגים כמנהג האר"י ז"ל לא מסתפרים ומתגלחים כל ספירת העומר עד ערב חג שבועות (כף החיים תצג, יג). לסיכום: דעת המשנה ברורה ומנהג האשכנזים להקל להסתפר ולהתגלח כאשר יש שתי קדושות – שבת וראש חודש. ספרדים: נראה שלעניין גילוח - רשאים להקל ולהתגלח. לגבי תספורת - הרוצה להסתפר יש לו על מי לסמוך אבל עדיף שלא. כל טוב!
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il