- משפחה, ציבור וחברה
- הכותל והר הבית
שאלה
שלום
אני מורה דרך ולעיתים תיירים מבקשים להציץ אל מקום המקדש (כיפת הסלע), בלי להיכנס להר הבית. לשם זה ניתן להיכנס מעט לשער השלשלת ולראות את מקום המקדש מרחוק.
האם עמידה בשער השלשלת דורשת טהרה?
אם כן, האם כך הדין בשער כולו או רק מקו מסוים?
תשובה
לשואל, שלום וברכה!
יהודי שלא טבל במקווה טהרה אסור לעלות על מפתן השער (המפתן שעליו נסגר השער, הדלתות הירוקות הגדולות), ורצוי גם שלא להכניס חלק מהגוף (כף יד או ראש) אל מעל המפתן. ניתן לעמוד כאשר כל הגוף מחוץ למפתן.
המבנה המקורה שמחוץ למפתן השער אינו חלק ממנו, ומותר לעמוד תחתיו ללא טבילה (ניתן לראות בתצ"א באתר עיריית ירושלים שמבנה זה הוא ממערב לקו הכותל המערבי, ומקביל לרחבת הכותל).
הרחבה:
הקיר שבו עומד שער השלשלת הוא למעשה חלק מהכותל המערבי של הר הבית. דינו של שער השלשלת תלוי בשתי שאלות: האם הרצועה המערבית של הר הבית (הצמודה לכותל המערבי ממזרח לו, בתוך ההר) נכללת בת"ק האמה על ת"ק האמה המקודשות? יש בזה חילוקי דעות, התלויים גם בשאלת גודל האמה. לענ"ד נכון להחמיר בזה, מאחר שכפי הנראה שטח זה נחשב מבחינה תפקודית בשלהי ימי בית שני כהר הבית לכל דבר.
שאלה שנייה היא, בהנחה שכל השטח שממזרח לכותל המערבי התקדש, מה דין חלל השער עצמו. בירושלמי בפסחים (פ"ז הי"ב) מסופר שאמוראים שחיו מאות שנים אחרי החורבן ובאו לבקר בהר הבית חלצו את סנדליהם "תחת האגוף של הר הבית", ומכאן לומד הירושלמי "שלא קידשו תחת האגוף של הר הבית". יש פירושים שונים למושג "אגף" או "אגוף", האם הכוונה לחלל השער כולו, ונמצא שלדעת הירושלמי כל חלל השער לא התקדש, או שמא הכוונה רק לשטח שמציר הדלת והחוצה, אבל מה שלפנים מן הציר התקדש (זוהי מחלוקת רש"י והרמב"ם, בהתאמה, וראה 'שערי היכל' על פסחים מערכה קכד). לעניין זה כמובן הקובע הוא ציר הדלת בימי בית שני ולא ציר הדלת כיום, ואינני יודע האם ניתן לשחזר את מקומו במדויק (אם ידוע לך - אשמח לתגובתך), ומחמת הספק נקטתי לחומרא בכל המפתן.
באשר להכנסת חלקי גוף, כגון ראש או כף יד, דין זה נקרא "ביאה במקצת". לגבי העזרה ברור שהדבר אסור, לפחות מדרבנן, ואילו לגבי הר הבית הדעות חלוקות, ראה 'שערי היכל' על זבחים מערכה עח. דיון זה קשור גם לשאלה האם ניתן להכניס אצבעות לחורי הכותל המערבי, ובזה רבים נוהגים להקל, כידוע. מכל מקום, לגבי השער השאלה חמורה יותר, כי יש שהתירו את הכנסת האצבעות לחורי הכותל רק משום ש"ביאה במקצת" נאסרה במקום שבו יש היתכנות לכניסה מלאה, ולא במקום שאין היתכנות כזו, כמו בחורי הכותל. לפי שיטה זו, "ביאה במקצת" אסורה בשערי הר הבית, בחלק שלפנים מה"אגף". לפיכך כתבתי שרצוי להימנע מכך.