- משפחה, ציבור וחברה
- שאלות ציבוריות
שאלה
לאחרונה קמה תנועה לשינוי השילטון לשיטה של "דמוקרטיה ישירה" שכל ההחלטות החשובות ימסרו להחלטת האזרחים. האם "אחרי רבים להטות" הכוונה לעם? ומה דעת הרב בנושא החלטות המנוגדות לדעת התורה?
תשובה
התורה אומרת "אחרי רבים להטות", והרא"ש סובר שדין זה לא נאמר רק לגבי דיינים היושבים בדין, אלא גם כלפי הכרעות עירוניות וכדומה. אבל בפועל, איני חושב שזהו רעיון מעשי, מפני שאי-אפשר להביא כל דבר להכרעת העם, והמדינה לא יכולה לתפקד כך. מכל-מקום, גם כאשר התורה ציוותה ללכת אחרי הרוב, היא סייגה את דבריה ואמרה: "לא תהיה אחרי רבים לרעות" (כלומר: לעשיית דברים רעים). ופסקו כל הפוסקים שאם נחקק חוק במדינה הנוגד את חוקי התורה, לא משנה מי חוקק את החוק, והחוק בטל ודברי תורה קיימים. אין חוק שהוא מעל חוקי התורה.