- שבת ומועדים
- שנים מקרא ואחד תרגום
האם מותרים עינויים?
שאלה
מהי עמדת ההלכה/ המשפט העברי בנושא העינויים הפיזיים והפסיכולוגים אשר עוברים נחקרים (בשב"כ וכדומה) מהי ההצדקה לעינויים (טלטולים, המתנה, הידוק יתר של אזיקים, מניעת שינה וכדומה) אם יש כזאת?
האם יש הבדל בין אסירים יהודיים לגויים מבחינת אפשרות העינויים / הפגיעה בהם? אודה לרב אם יציין מקורות לדבריו.
תשובה
לפי הדין זה מותר, לשלטון יש סמכות כשחושד במישהו שפוגע בציבור, משבש את סדרי החיים, ורוצים לאלץ אותו להודות, אפשר להפעיל כנגדו אמצעי לחץ. כמובן, היכן שהם לגופו של עניין ולא שמתעללים סתם. ברור שלגבי אוייבים זה חמור יותר. אך בעיקרון מוזכר בתלמוד שלפעמים כפו מישהו ("כפייה ואותביה"), ומסבירים המפרשים שזה ע"י מכות. שם מדובר בענייני ממונות וכל-שכן בענייני שלום הציבור, למנוע סבל מהציבור.
לעקור עצי זית של ערבים?
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ג טבת תשס"ו
האלימות בעמונה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"א שבט תשס"ו
השפעה ע"י לימוד תורה
הרב אליעזר מלמד | כ"ה אלול תשס"ד
גבעוניסטים
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י ניסן תש"ע

הרה"ג דוב ליאור
לשעבר אב"ד ורב הישוב קרית - ארבע. נשיא ישיבת "בית אורות"

נקמה בגויים
ו אדר תשס"ב

מעשרות בפירות במוצאי שביעית
ו אדר תשס"ב

הגייה מדוייקת בתפילה
ל שבט תשס"ב

שמיעת מוזיקה אחר החורבן
ו אדר תשס"ב
הכשרת מנגל לפסח
הרב יוסף אפריון | י"א אייר תשע"ו

הכשרת סיר הנינג'ה לפסח
הרב נועם דביר מייזלס | ד ניסן תשפ"ב
