- שבת ומועדים
- שנים מקרא ואחד תרגום
- משפחה, ציבור וחברה
- שאלות ציבוריות
שאלה
מהי עמדת ההלכה/ המשפט העברי בנושא העינויים הפיזיים והפסיכולוגים אשר עוברים נחקרים (בשב"כ וכדומה) מהי ההצדקה לעינויים (טלטולים, המתנה, הידוק יתר של אזיקים, מניעת שינה וכדומה) אם יש כזאת?
האם יש הבדל בין אסירים יהודיים לגויים מבחינת אפשרות העינויים / הפגיעה בהם? אודה לרב אם יציין מקורות לדבריו.
תשובה
לפי הדין זה מותר, לשלטון יש סמכות כשחושד במישהו שפוגע בציבור, משבש את סדרי החיים, ורוצים לאלץ אותו להודות, אפשר להפעיל כנגדו אמצעי לחץ. כמובן, היכן שהם לגופו של עניין ולא שמתעללים סתם. ברור שלגבי אוייבים זה חמור יותר. אך בעיקרון מוזכר בתלמוד שלפעמים כפו מישהו ("כפייה ואותביה"), ומסבירים המפרשים שזה ע"י מכות. שם מדובר בענייני ממונות וכל-שכן בענייני שלום הציבור, למנוע סבל מהציבור.
שניים מקרא
הרב רואי מרגלית | י"ז כסלו תשפ"ה
![undefined](/images/rabanim/NoamM_New.jpg)
מועד קריאת חק לישראל ליל שישי
הרב נועם דביר מייזלס | ה אייר תשפ"ב
שניים מקרא ואחד תרגום בתרגום לועזי
הרב חיים שרייבר | כ"ב ניסן תשפ"א
![undefined](/images/rabanim/Rlior.jpg)