שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • ישיבה בסוכה
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
האם ניתן להקל בשינה בסוכה במקום שהדבר כרוך באי נעימות או סכנה?
תשובה
באכילה אין בעיה, כי חוץ מהסעודה הראשונה בערב סוכות אין חובה לאכול בסוכה כלל והאדם יכול לאכול אכילת עראי. אבל שינה, אפילו שינת עראי מחייבת סוכה. וזו מצווה דאורייתא. אמנם, לאנשים נשואים יש תרוץ המובא ברמ"א, אבל האנשים הטובים לא משתמשים בתרוץ. כמו שראיתי אצל הרצי"ה שהיה עובר לסוכה למשך שבעה ימים עם כל הציוד. לא משנה היה לו אם קר או חם, תמיד הוא ישן בסוכה. אמנם, מספרים על ה'רבה' מחב"ד (הריי"צ) שהוא נכנס פעם לסוכה וראה שם בחורים ששוכבים בצורה לא מכובדת, ואף העיר על כך ולכן הקפיד שלא לישון בסוכה. מאז חסידי חב"ד עושים סוכות קטנות, שאי אפשר לישון בהן, למרות שב"שולחן ערוך הרב" כתוב במפורש שצריך לישון בסוכה. לכן, אומרים שה'רבה' לא ישן כל שבעת הימים, שהרי מחד לא רצה לעבור על דברי קודמו, ומאידך אסור לישון מחוץ לסוכה. אמנם הגמרא אומרת שאי אפשר שלא לישון יותר משלשה ימים, אבל אולי לנמנם בסוכה מותר. בכלל, בחו"ל יש הרבה תרוצים למה לא לישון בסוכה, "יורד גשם" (על פי רוב), "מסוכן", והמצטער פטור מן הסוכה. סברא זו כשלעצמה מספיקה כדי לעלות לארץ ישראל. אני יודע שהנושא הזה צריך חיזוק, לא מפני שלא רוצים, אלא מפני הקשיים, ולכן צריך לעשות הרבה מאמצים ולישון בסוכה.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il