שאל את הרב

  • הלכה
  • ספרי קודש וגניזה

כתיבה כסדרן בספר תורה

undefined

הרה"ג יעקב אריאל

ו אדר תש"ע
שאלה
בעז"ה למדתי לאחרונה כתיבת סת"ם, והתחלתי בכתיבת מגילות אסתר. תפילין ומזוזות אינני כותב, כי יש לי בעיה: אני מצליח לכתוב כל שורה רק מסופה לתחילתה. מאחר ובתפילין (ומזוזות) בעינן כסדרן, אינני כותב אותם. לאחרונה התחלתי כתיבת ספר תורה, וכבר כתבתי כשתי יריעות. מדובר בספר שאני כותב לעצמי לשם מצות כתיבת ס"ת, אולם בסופו של דבר אני מתכוין בעז"ה להפקידו בבית הכנסת כך שהוא ישמש גם לקריאת הציבור. תוך כדי הכתיבה חזרתי ושיננתי את ההלכות, ואז מצאתי את דברי המנחת חינוך מצוה תלז וכן הפתחי תשובה יו"ד סימן רע"ו ס"ק כ’ בשם תשובת גינת ורדים. לפי דברי הפוסקים הנ"ל על אף שבס"ת לא בעינן כסדרן, את השמות עצמן חייבים לכתוב כסדרן. מדבריהם אף נראה שהספר פסול אם השמות שבו נכתבו שלא כסדרן. עייניתי מעט בהלכה זו, ומצאתי שיש הרבה שחלקו על חידוש זה: כך למשל צווח על כך ב"ערוך השולחן", וכן בתשובת זרע אמת או"ח סימן ו’ חלק בתוקף על המצאת דין חדש זה. וכן מצאתי עוד ה רבה תשובות אחרונים זה בכה וזה בכה. מכל מקום, ידי מחלוקת לא יצאנו. שאלתי כעת כדלקמן: 1. להלכה למעשה, האם צריך לגנוז את היריעות שכבר כתבתי שלא כסדרן ולכותבם מחדש? ומה הדין ביריעה שאני כעת באמצע כתיבתה? 2. כיצד לעשות מעתה ולהבא. אני יכול במאמץ רב לכתוב את השמות כסדרן, אבל זה גם יהיה מאמץ גדול וגם עלול לצאת פחות כתיבה יפה. האם עדיף להדר בכתיבת השמות כסדרן, או בכתיבה קלה ויפה יותר. 3. האם יש חילוק בעניין זה בין שם הוי"ה לשאר שמות.
תשובה
קסת הסופר מהד"ת פוסק, שלכתחילה יש לכתוב את השם כסדרו אך בדיעבד אין השם פסול. עצתי לך, שתתאמן ע"מ שתוכל לכתוב מכאן ואילך את השם כסדרו.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il