שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • קטניות

החמרות בקטניות

undefined

הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

כ"ד טבת תשע"ב
שאלה
שלום כבוד הרב! אני עושה בימים אלה עבודה על איסור הקטניות, ושמתי לב שלמרות שיש פוסקים רבים וחשובים שמקילים באיסור, קו הפסיקה הכללי הוא לחומרא. למשל, למרות שמהאגרות משה משמע להקל בכל הקטניות שלא היו בזמן הגזירה, בכל זאת רוב הפסוקים מחמירים בכל דבר שיש דמיון בינו לבין הקטניות של הגזירה (קינואה, בוטנים, תירס, סויה וכו’). ויש לנטיית החמרה זו עוד דוגמאות רבות כמו השימוש בשמני קטניות בכלל ובשמן קנולה בפרט. יש פוסקים שכ"כ מחמירים שרצו אפילו לאסור תפוחי אדמה כיוון שעושים מהם קמח. איסור כזה ’מחסל’ כמעט את כל אפשרויות הבישול בפסח (ובייחוד למי שמקפיד על שרויה). ורציתי לשאול שהרי דין הקטניות ’חלש’ יותר אפילו מדין דרבנן כיוון שמדובר סה"כ בתקנה, ולכן הייתי מצפה שהנטייה הכללית תהיה להקל? אמנם בפסח יש נטייה כללית להחמיר, אבל עד כדי כך? אשמח אם הרב יוכל להסביר לי בפירוט למה נוהגים להחמיר ולא להקל. תודה רבה!
תשובה
איסור חמץ חמור באופן מיוחד שגם כל שהוא אסור. וגם המקובלים הזהירו מאד מאיסור זה. ועל כן התרבו ההתרחקיות מכל מה שיכול להביא לאיזה חשש של אכילת חמץ. והנוהגים להחמיר עושים זאת בחפץ לב. כיון שהאיסור הוא זמני אינו מכביד כל כך ובמיוחד בדור שלנו שיש כל כך הרבה פרות וירקות ממינים שונים. ואולם מי שהחומרות מכבידים עליו רשאי לסמוך על המקילים.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il