- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות כלליות
שאלה
שלום לכבוד הרב
1. אני תמיד הבנתי שהתפילה אמורה לקדם את האדם בעבדת ה’ ובכל יום לעלות מדריגה, אולם אני מרגיש שאני מכוון בפירוש המילים אך איני יודע איך אני אמור ע"י להתפילה להתקדם מה אני לא עושה נכון?
2. בספירת העומר בכל יום יש איזה מידה מהספירות. מה זה אומר? איך זה עוזר לי להתקדם בעבודת ה’ ובתיקון המידות לקראת חג השבועות?
3. האם הרב יכול להמליץ על ספר או דרך כדי לבסס את האמונה?
4. איך ומאיזה ספר מעשי אפשר ללמוד כדי שיעזור לתקן מידות?
5. הגמרא במסכת עירובין דף כא\ב מספרת שרבי עקיבא היה חבוש בבית האסורים ורבי יהושע היה מביא לר"ע כל יום מים לנטילת ידים,ויום אחד ר"י התעכב ור"ע כעס עליו וזה קצת קשה לי הרי ידוע לנו שדמותו של ר"ע הוא עין טובה ולראות את הזכות אז איך כאן ר"ע לא ראה\חשב שאולי היתה סיבה שר"י התעכב למה הוא לא דן לכף זכות?
תשובה
שלום רב,
1. התפילה מרוממת אותנו מכוח מה שאנו ברגעי התפלה עוזבים את הציורים שחושבים שהחיים שלנו תלויים בחוקי הטבע הנוקשים העיוורים שאין בהם השגחה פרטית. בזמן התפילה אנו מעוררים על עצמנו הנהגה של השגחה פרטית. אנו מחזקים את הציורים שנוגעים לכך שהחיים אינם רק הצד הגלוי שבהם אלא החייים יכולים להיות קשורים וניזונים מהמקור האלוקי העליון.
המחשבה הזו גם נופחת בנו תקווה שכל הרעות וכל המחלות וכל העוולות שאנו נפגשים איתם אינם גזרת הגורל. אנו מאמינים שיש בכוחנו לתקן את כל ההויה ושהקב"ה יזרים לנו עוז ותעצומות לגאול את העולם. גאולת העולם מתחילה מגאולת עצמנו. כשאדם אומר השיבנו אבינו לתורתך הוא מתמלא באמונה שהוא שייך לתורה ושהתורה היא יכולה להוליד אותנו מחדש.
לאחר הגיבושון של התפלה ודאי שיש לנו חשק יותר גדול לנגוע בתורה. וכך זה נוגע לשפע של פרנסה לגילוי הצדק בעולם וכן על זה הדרך כל הברכות.
2. מדובר על סדר של התעלות שסידרו המקובלים כפי מה שנסדר על פי ההנהגות של הקב"ה את העולם בי' ספירות. מבחינתנו מדובר על גילוי מידות טובות: מידת החסד, מידת הגבורה, מידת התפארת שנוגעת ליכולת לאזן בין החסד לדין ובין כל מיני קצוות שיש בתוכנו. שבוע נוסף אנו מתמלאים במידת הנצח שעניינה מחד ליישם כל דבר במציאות אבל לא במציאות החולפת אלא במציאות הניצחית והערכית. וכך עוד מידות טובות.
3. יש הרבה ספרים וצריך להכיר אותך כדי להתאים לך לימוד מתאים. בכלליות אנו לומדים רבות מהרמח"ל במסילת ישרים, מהכוזרי, מהר"ל ומהרב קוק ותלמידיו.
4. תיקון המידות - מסילת ישרים ואורחות צדיקים.
5. הכעס של רבי עקיבא לא מבטא עין רע ח"ו. הכעס נועד ללמד את תלמדיו מה מרכזי בחיים ומה טפל.
כל טוב