- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות כלליות
חוצונים מוזכרים בתנ"ך?
שאלה
שלום לכבוד הרב
עד עכשיו אין לי ספקות בכך שהקדוש ברוך הוא , הוא יוצרנו , אומנם ישנם ספרים המסיטים נגד הדת ומאמרים שנשלחים במייל בקשר ל"חוצונים" ודברים שלדוגמא אין לי עדיין עליהם תשובה וישמח אם תענו לי פה.
להלן חלק ממאמר לדוגמא:
בספר יחזקאל, למשל, הנביא היה עד למפגש שלו עם עב"מ, ופרק א’ נפתח בתיאור הבא:
"ויהי בשלושים שנה. ברביעי, בחמישה לחודש, ואני בתוך הגולה על נהר כבר, נפתחו השמיים ואראה מראות אלוהים...וארא והנה רוח סערה באה מן הצפון, ענן גדול ואש מתלקחת ונוגה לו סביב, ומתוכה כעין החשמל מתוך האש..."
הנביא יחזקאל מתאר למעשה עב"מ שסימניו מוכרים לנו היום. מדובר בעצם שטס במהירות עצומה מהצפון, שאורו זוהר ובוהק והוא פולט קרניים.
שימו לב למילה המופיעה שם, "חשמל", הקיימת רק פעם אחת בתנ"ך. האם זהו אכן הכוונה ל"חשמל" המוכר לנו כיום???
מוזכר גם במאמר על נוח שלא היה "ככל האדם" ואביו היה מותרד ממראהו, למה התכוונו בתנ"ך?
תשובה
שלום וברכה,
קראתי את הציטוט שהעתקת, אולם לא מצאתי בו כל סתירה לאמונה בקב"ה. הקב"ה יכול לברוא יצורים המכונים 'עבמי"ם' כשם שהוא יכול לברוא אפרסקים, בני אדם, כוכבים, נהרות ויתושים.
אמנם לגופו של עניין, אני חי ב"ה כמה עשרות שנים ומעודי לא שמעתי על ה"עב"מ שסימניו מוכרים לנו היום" המתואר במאמר, ואני מציע לא להתעסק בהבלים כאלה.
ביחס לפירוש המילה 'חשמל', מפרש המצודות שהיא תרכובת של שני מילים – 'חש' ו'מל'. המילה 'חש' היא מלשון לחשות, והמילה 'מל' היא מלשון מלל ודיבור. והמשמעות היא שהמראה שראה יחזקאל הינו מראה שראוי לחשות ולשתוק מן הדיבור בו, שכן המראה שראה הנביא יחזקאל אינו מראה פיזי גשמי אלא הוא מראה רוחני המתייחס למתרחש בעולמות הפנימיים והעליונים, ולצערנו אנו רחוקים מרחק גדול מאוד מנבואה. גם לימוד שכלי של פנימיות התורה דורש הרבה הכנה ועל אחת כמה וכמה אם רוצים לעסוק בעניני פנימיות המובעים בשפתה של הנבואה. ודאי שפירוש המילה 'חשמל' אינה החשמל הקרוי כך כיום, כי מילה זו הומצאה במאות השנים האחרונות לתיאור תופעה פיזיקלית מסויימת שבה פגשו בני האדם.
לא הבנתי את שאלתך על נח, ואיני יודע מה התכוון אותו מחבר אלמוני של המאמר שהזכרת. מה שברור הוא שהבסיס היחיד לדברים הוא דמיונו הפורה של המחבר.
שנזכה למלא את זמננו בדברים מועילים ומשמחים את הלב, המתבוננים בעולם האמיתי אותו אנו פוגשים ולא בעולם של דמיונות,
הרב יעקב כהן.

ישעיהו ליבוביץ’ ומשנתו
הרה"ג דוב ליאור | כ"ח תשרי תשס"ג

נס פך השמן
הרב עזריה אריאל | כ"א כסלו תשע"ו
המלצה על ספר אמונה
הרב חיים שריבר | כ"ג תשרי תשפ"ג
בחירה בשכל
הרב אוריאל טויטו | ט"ז מרחשון תשפ"ג
הרב יעקב כהן
ר"מ בישיבת בית אל.
מדוע ה' ברא את העולם דווקא בששה ימים?
י"ד מרחשון תש"ע
לפני שחז"ל דרשו את הפסוקים, כולם טעו?
כ"ט תשרי תש"ע
תפילה על בחירה חופשית
כ"ב שבט תש"ע
להיכנס לפורום מיסטיקה כדי להציל טועים?
ג מרחשון תש"ע

מה מברכים על ברקים ורעמים
הרב יצחק בן יוסף | י מרחשון תשע"ג
מדוע אסור לנשים להכנס לבית העלמין?
הרב בנימין במברגר | ד אדר ב' תשע"א

ברכה על הקשת
רבנים שונים | ו מרחשון תשס"ט

מה מברכים על ברקים ורעמים
הרב יצחק בן יוסף | י מרחשון תשע"ג

בהמשך לשאלת אופניים בשבת
הרב דוד חי הכהן | י שבט תשפ"ג
מה מברכים על ביצה חיה?
הרב דניאל קירש | י שבט תשפ"ג

האם יש לי שכר כשאני לומד ’לעילוי נשמת’?
הרב דוד חי הכהן | י שבט תשפ"ג
