- תורה, מחשבה ומוסר
- הדרכות בעבודת ה'
שאלה
איך אפשר לומר במקום שבעלי תשובה עומדים אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד? הרי ברור שעדיף לא לחטוא. האם מדובר על עבירות מסוימות?
האם יש תשובה על כל העברות כולל עברות שהעובר עליהן בזדון חייב כרת?
תשובה
שלום רב:
ודאי שעדיף שלא לחטוא. אולם לאחר שישחטא המבט שלנו היא שגם החטא יכול להיות מקפצה להתעלות. העולם כולו הוא בחינת ירידה צורך עליה. והחטא שהוא ירידה בתוך ירידה יוצר כוח עליה בתוך העליה. התנועה כלפי מטה וכלפי מעלה היא יוצרת מציאות חדשה שלא היתה לפני שנעשתה התנועה הזו. כדי להיות בעל תשובה אינך חייב לחטוא באופן אישי. גם אם אחר חוטא אתה יכול להיות חלק ממהלך התשובה שיעשה בעולם כתוצאה מהחטא. החטא אינו רק דבר אישי ומקומי. לפעמים יש מצבים של חולשה וחטאים שנובעים מהצורך לרדת בכדי לעלות.
בבריתא כתוב ארבעה חילוקי כפרה. לכל חטא יש את סדר התשובה והתיקון שלו. אולם כתוב בס' מנחת חינוך שזאת רק כשנעשית תשובה מיראה. בתשובה מאהבה הכל יכול להתהפך גם העבירות החמורות שבתורה.
כל טוב