ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

פסוק שנמצא בחומש השומרוני ובתרגום השבעים ונשמט מנוסח המסורה | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ה אייר תשע"ד

פסוק שנמצא בחומש השומרוני ובתרגום השבעים ונשמט מנוסח המסורה


הרב רפאל וסרטיל

שאלה:
מה דעתך על הטענה הבאה.

פסוק שלכאורה נשמט מנוסח המסורה שבידנו. וקיים הן בחומש השומרוני והן בתרגום השבעים

להל"ן הקושיא :האם נשמט הפסוק אודות כיסוי הכיור וכנו?

בפירוט עבודת בני קהת (במ’ ד) פורטו כלי המשכן אותם יש לכסות, ובסיכום אף נאמר שכיסו את "כל" הכלים. עם זאת כלי אחד חסר - הכיור!
ד) זֹאת עֲבֹדַת בְּנֵי קְהָת בְּאֹהֶל מוֹעֵד קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים:
ארון העדות -
ה) וּבָא אַהֲרֹן וּבָנָיו בִּנְסֹעַ הַמַּחֲנֶה וְהוֹרִדוּ אֵת פָּרֹכֶת הַמָּסָךְ וְכִסּוּ בָהּ אֵת אֲרֹן הָעֵדֻת:
ו) וְנָתְנוּ עָלָיו כְּסוּי עוֹר תַּחַשׁ וּפָרְשׂוּ בֶגֶד כְּלִיל תְּכֵלֶת מִלְמָעְלָה וְשָׂמוּ בַּדָּיו:
שולחן הפנים -
ז) וְעַל שֻׁלְחַן הַפָּנִים יִפְרְשׂוּ בֶּגֶד תְּכֵלֶת וְנָתְנוּ עָלָיו אֶת הַקְּעָרֹת וְאֶת הַכַּפֹּת וְאֶת הַמְּנַקִּיֹּת וְאֵת קְשׂוֹת הַנָּסֶךְ וְלֶחֶם הַתָּמִיד עָלָיו יִהְיֶה:
ח) וּפָרְשׂוּ עֲלֵיהֶם בֶּגֶד תּוֹלַעַת שָׁנִי וְכִסּוּ אֹתוֹ בְּמִכְסֵה עוֹר תָּחַשׁ וְשָׂמוּ אֶת בַּדָּיו:
המנורה -
ט) וְלָקְחוּ בֶּגֶד תְּכֵלֶת וְכִסּוּ אֶת מְנֹרַת הַמָּאוֹר וְאֶת נֵרֹתֶיהָ וְאֶת מַלְקָחֶיהָ וְאֶת מַחְתֹּתֶיהָ וְאֵת כָּל כְּלֵי שַׁמְנָהּ אֲשֶׁר יְשָׁרְתוּ לָהּ בָּהֶם:
י) וְנָתְנוּ אֹתָהּ וְאֶת כָּל כֵּלֶיהָ אֶל מִכְסֵה עוֹר תָּחַשׁ וְנָתְנוּ עַל הַמּוֹט:
מזבח הזהב -
יא) וְעַל מִזְבַּח הַזָּהָב יִפְרְשׂוּ בֶּגֶד תְּכֵלֶת וְכִסּוּ אֹתוֹ בְּמִכְסֵה עוֹר תָּחַשׁ וְשָׂמוּ אֶת בַּדָּיו:
יב) וְלָקְחוּ אֶת כָּל כְּלֵי הַשָּׁרֵת אֲשֶׁר יְשָׁרְתוּ בָם בַּקֹּדֶשׁ וְנָתְנוּ אֶל בֶּגֶד תְּכֵלֶת וְכִסּוּ אוֹתָם בְּמִכְסֵה עוֹר תָּחַשׁ וְנָתְנוּ עַל הַמּוֹט:
מזבח הנחושת -
יג) וְדִשְּׁנוּ אֶת הַמִּזְבֵּחַ וּפָרְשׂוּ עָלָיו בֶּגֶד אַרְגָּמָן:
יד) וְנָתְנוּ עָלָיו אֶת כָּל כֵּלָיו אֲשֶׁר יְשָׁרְתוּ עָלָיו בָּהֶם אֶת הַמַּחְתֹּת אֶת הַמִּזְלָגֹת וְאֶת הַיָּעִים וְאֶת הַמִּזְרָקֹת כֹּל כְּלֵי הַמִּזְבֵּחַ וּפָרְשׂוּ עָלָיו כְּסוּי עוֹר תַּחַשׁ וְשָׂמוּ בַדָּיו:
סיכום -
טו) וְכִלָּה אַהֲרֹן וּבָנָיו לְכַסֹּת אֶת הַקֹּדֶשׁ וְאֶת כָּל כְּלֵי הַקֹּדֶשׁ בִּנְסֹעַ הַמַּחֲנֶה וְאַחֲרֵי כֵן יָבֹאוּ בְנֵי קְהָת לָשֵׂאת וְלֹא יִגְּעוּ אֶל הַקֹּדֶשׁ וָמֵתוּ אֵלֶּה מַשָּׂא בְנֵי קְהָת בְּאֹהֶל מוֹעֵד:

מה עם הכיור?

ואמנם בנוסח השומרוני ישנו פסוק נוסף לאחר ציווי כיסוי מזבח הנחושת (בין פסוקים יד-טו), המתייחס לכיסוי הכיור -
"וְלָקְחוּ בֶּגֶד אַרְגָּמָן וְכִסּוּ אֶת הַכִּיּוֹר וְאֶת כַּנּוֹ וְנָתְנוּ אֹתָם אֶל מִכְסֵה עוֹר תָּחַשׁ וְנָתְנוּ עַל הַמּוֹט".

נוסח זהה עולה גם ממקור אחר - תרגום השבעים, שם נאמר (בתרגומו של ברנטון מיוונית לאנגלית):
and they shall take a purple cloth, and cover the laver and its foot, and they shall put it into a blue cover of
skin, and put it on bars

מסתבר איפוא שמנוסח המסורה נשמט פסוק הציווי אודות כיסוי הכיור וכנו, פסוק הקיים בנוסח השומרוני ובתרגום השבעים

מה דעתך?


תשובה:
לשואל שלום,

חלילה לנו מלהוסיף על פסוקי התורה או לגרוע מהם דבר.

לכיור ולכנו לא היו בדים וגם לא נשאום בידיים, אלא היו נשואים על העגלות (ראה חזקוני שמות ל, יח; אבן עזרא שמות לה, טז), ומסתבר שבשל נשיאתם על העגלות לא נדרשו לכיסוי (ראה רש"י במדבר ז, ד המבאר כי עגלות הצב היו מכוסות).

בברכה נאמנה


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il