ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

קבלת פסקיו של הראב"ד | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


י"ט סיון תשע"ד

קבלת פסקיו של הראב"ד


הרב עזריה אריאל

שאלה:
שלום כבוד הרב,
קראתי היכן שהוא שאחת הסיבות שפסקיו של הראב"ד לא התקבלו בכלל ישראל בניגוד לפסקיו של הרמב"ם היא בגלל ביטוייו החריפים יחסית כלפי חכמי ישראל. הרב יוכל לתת מקור?

תודה!

תשובה:
לשואל, שלום!
לא ידוע לי מקור לאמירה זו, ואני גם לא בטוח שברוב גדול של המחלוקות בין הרמב"ם לראב"ד התקבלה להלכה דווקא דעת הרמב"ם.
ההבדל העיקרי בין הרמב"ם לראב"ד הוא שהרמב"ם כתב ספר פסיקה מקיף ואילו הראב"ד לא כתב כמעט ספרי פסיקה סדורים, פרט לספר על חלק מהלכות כשרות ('איסור משהו'), הלכות לולב, והלכות טהרת המשפחה ('בעלי הנפש'). דרכו של עולם שספרי פסיקה סדורים נוחים יותר ומתקבלים יותר, ויש לכך דוגמאות מימי הראשונים ועד ימינו. לכאורה זוהי הכרעה עממית, אך הכרעת העם מהווה בסופו של דבר שיקול גם בעיני הפוסקים, כפי שמתבטא הבית יוסף בהקדמתו, שהרמב"ם התקבל בעם ו"בית ישראל נשען עליו בהוראותיהם". לכן, כאשר עמדה בפני הבית יוסף מחלוקת רמב"ם וראב"ד שאין בה הכרעה ברורה מהסוגיה או מראשונים אחרים הוא העדיף את דעת הרמב"ם (כגון באורח חיים סימן עא: "ומשמע מדברי הרמב"ם ז"ל... וחלק עליו הראב"ד, ואנו אין לנו אלא דברי הרמב"ם ז"ל").
בענייני טהרת המשפחה, שבהם כאמור כתב הראב"ד ספר מסודר, רבים מפסקי השו"ע והרמ"א מקורם בספרו של הראב"ד.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il