ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

חובה להשיב אבדה? | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ג אב תשע"ד

חובה להשיב אבדה?


הרב מרדכי גרוס

שאלה:
שלום רב
ילדי השכנה שתי קומות מעלנו זורקים כל הזמן חפצים, משחקים, סיגריות, סמראטפון, אטבי כביסה ועוד ועוד. אני משתדל לרכז ולהחזיר להם מידי פעם בפתח הבית.
זה כבר מיטרד. שוחחנו עם השכנה וזה לא עוזר. האם אני מחוייב להחזיר? הרי זה לא יפסיק כך. להחזיר גם אטבי כביסה? מתי להחזיר - ניתן לרכז ואז להעביר? אם אחד מילדי גרם למשחק נזק או אכל ממתק שנפל- מה לעשות?
ושאלה נוספת באותו עניין בערב שבת האחרונה נפל להם שלט טלויזייה למרפסת והם באו לקחת בשבת כשהינו בסעודת שבת ואמרתי לשכן שיקח בעצמו - מה היתי צריך לעשות - לסרב?.
תודה מראש

תשובה:

שלום וברכה

1.חובה להשיב לשכן את כל חפץ שנזרק, כולל אטבי כביסה, אלא אם כן ברור שהוא אינו מצפה ממך להשיב לו אותו מפאת חוסר חשיבותו.

2.אינך חייב להתאמץ יתר על המידה, מותר לך לרכז החפצים ולהחזיר אותם במועד הקרוב הנוח לך, כל עוד אינך מעכב אותם אצלך יתר על המידה.

3.ביחס לשאלתך, שאם תמיד תחזיר התופעה לא תיפסק, אכן באופן פשוט הנך מחויב להשיב לו החפצים מדין השבת אבדה, אלא שלפי התיאור שלך מדובר על תופעה לא שגרתית ולא סבירה של השלכות חפצים מהשכן העליון, ולכן אם יש לשכן העליון אפשרות להעמיד רשת שתעכב מילדיו להשליך למטה חפצים. מותר לך להודיע לשכן שאתה דורש ממנו להקים כזו רשת, ובאם הוא לא יעשה זאת תוך כשבועיים, אתה תפסיק לאפשר לו להטריד אותך להחזיר לו את החפצים לעיתים תכופות. וחפצים שיפלו למטה יוחזרו על ידך רק פעם בשבועיים. באופן זה, אם הוא לא יקים רשת, הוא מאבד את חפציו לדעת למשך הימים שאתה תעכב אותם אצלך. וכך התופעה תיפסק, או תצטמצם.

4.אם תתכוון מכאן ולהבא שאינך זוכה לשמור מדין שומר אבדה על החפצים הנמצאים בחצרך, עד שתיטול אותם מהחצר בידך, שוב לא תתחייב על שמירת החפצים כל עוד לא נטלת אותם. (וכך גם לפי הש"ך שפוסק בחו"מ סימן רסח, ס"ק ב, שמהרגע שהאבדה ברשותו מתחייב בהשבה לא תתחייב על הנזקים שייגרמו לחפצים כל עוד לא נטלת אותם לידך)

5.מציאות בה השכן מבקש ממך לאפשר לו להיכנס ולקחת את שלט הטלוויזיה בשבת, הינה מאוד בעייתית, ובפשטות יש בזה משום איסור לפני עיוור לא תתן מכשול. זאת כיוון שהשכן לא יכול להיכנס לרשותך ללא הסכמתך וממילא טלטול השלט שאסור משום מוקצה מתאפשר על ידך. לכן הטוב ביותר במקרה כזה הוא שתסביר לשכן שמוטלים עליך שמירות מיוחדות ביום השבת, ולכן אינך יכול אפילו לאפשר לו להיכנס לרשותך כדי להוציא השלט, הדגש לו שאין מגמתך לאכוף עליו את שמירת השבת, אלא שמוטל עליך לדאוג שחצרך לא תגרום לאיסורים. אם תגובה זו שלך תגרום לשנאה של שכנך כלפיך, אפשר לסמוך על פסיקתו של הרב שלמה זלמן אוירבך זצ"ל שבמקרה ועמידה על איסור לפני עיוור כלפי אחר תגרום לו לשנאה אליך, מותר לך לאפשר לו לקחת הדבר. אני חוזר ומדגיש שביחס למקרה זה שהוא ממש איסור לפני עיוור כיון שהשכן לא יכול לטלטל השלט ללא רשותך להיכנס לחצרך, נכון להשתמש בהיתר זה רק בלית ברירה.

בברכה,
הרב מרדכי גרוס.

ר"מ בישיבת הגולן ובעל כושר דיינות

ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il