ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

כמה שאלות כלליות בעימות עם אדם לא מאמין | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"א שבט תשע"ה

כמה שאלות כלליות בעימות עם אדם לא מאמין


הרב יצחק גרינבלט

שאלה:
שלום וברכה

שאלתי הראשונה היא, איך אפשר להוכיח שהנטורי קרתא לדוגמא הם לא צודקים מבחינת התורה בדעות שלהם על עם ישראל ועל השליטה של הגויים פה וכו.. הרי הם לומדים את אותה תורה שלנו מי קבע שהם והחכמים שלהם לא צודקים והציבור החרדי שלנו הוא זה שצודק??

שאלה שניה היא כשאומרים בגמרא שחכמים תיקנו וחכמים אסרו. מי החליט שהם חכמים?מי רשאי להחליט שהם באמת חכמי הדור ושאין איזשהי טעות בהחלטה לגביהם?

שאלה שלישית לגבי הסדר הכרונולוגי בתורה. כשקיבלנו אותה היה רשום בה כבר את העתיד? או שסוף התורה היא מבחינת הכתוב הוא במעמד קבלת התורה ואז כל מה שרשום הוא אחורה בזמן בלבד?

תשובה:
ב"ה
שלום רב.
קיבלתי את שאלתך וחשבתי עליה לא מעט.
אחד מהדברים החשובים ביותר בעם ישראל זו האחדות. חשוב מאוד לזכור שאנו עם אחד, שאנו אחים, וגם אם יש דברים שאנו לא כל כך מסכימים אחד עם השני, אנו אחים ואוהבים אחד את השני.
חשוב מאוד לדעת שהיסוד של היהדות שכולנו מסכמים הולכים לאורו הוא אהבת ה' והרצון לחיות את הקשר עם אבינו שבשמים. ככל שאדם חי יותר את היסוד הזה, כך הוא זוכה להיות יותר קרוב לה' ויותר שלם.
אכן, יש דרכים שונות ביהדות, וכל אחד יכול למצוא את הדרך שמתאימה לו. התורה גדולה ורחבה מיני ים, יש בה המון דרכים, והמון כיוונים שכולם מאוחדים ביסוד הזה שהזכרתי. אף ביסודות של התורה כולנו מסכמים. אין זרם ביהדות שלא חושב שצריך לשמור שבת, שלא מקבל את התורה שבכתב ואת התורה שבעל פה. את המשנה ואת הגמרא ועוד ועוד.
בתוך התחומים האלו יש מקום לדיונים, לבירורים, להוכחות לדרך כזו או אחרת ביהדות, אבל חשוב מאוד שלא ללכת לאיבוד אחרי המחלוקות, אלא להיות באחדות.
בנוסף לכך, פעמים רבות שהדיונים האלו גורמים לנו לסטות מהעיקר. אנשים שאינם חיים את עבודת ה' לפעמים מטים את הדיון למקומות כאלו שאינם קשורים לעבודת ה' שלהם, ושבאמת אין להם משמעות בהם, במקום להתעסק עם תחום זה.
לכן, בדיונים בתחום הזה אני מציע להתחמק באלגנטיות, באמת, פשוט לא לתת לנושא לעבור.
חשוב להבליט שהתורה גדולה כל כך, ולכן אפשר למצוא בה כיוונים שונים, שאתה באופן פרטי חושב שהכיוון שאתה הולך בו יותר נכון ויותר טוב, ולכן אתה יכול להמליץ על הדרך שלך, ופחות על דרכים אחרות.
ביחס להגדרת חכמים, הדבר מאוד פשוט, חכמים הם אלו שמגדירים את החכמים. אנו האנשים הפשוטים אין לנו כלים להעריך את הגדולים, ולכן מי שיכול באמת להעריך זה הגדולים עצמם. עם ישראל יודע מי הגדולים, עם ישראל קיבל את הגדולים האלו. לדוגמא, התלמוד הבבלי הוא סיכום של דיונים שנערכו במשך שנים בין גדולי ישראל, התנאים והאמוראים. מי החליט שהם אלו שמתאימים? יש דברים שאין בהם דיון, שהם ברורים. ידוע שכל אחד מהרבנים המובאים בתלמוד היה יכול בתפילתו להחיות מתים! אלו היו קדושי עליון וענקי עולם. ואין מי שתווכח על כך.
כך גם גדולי ישראל שבמשך הדורות, גדולי ישראל הכירו והעידו על כך.
בתורה כתוב גם את העתיד, הואיל והיא נבואה אין בה הגבלה של עבר ועתיד.
סליחה שאני מקצר. אף שיש מקום להאריך בדברים, אך נראה לי שחשוב להפוך את הנושאים האלו ללימוד מסודר במסגרת לימוד טובה, שבה אפשר יהיה לבנות עולם רוחני רחב, שמכיר את כל הצדדים ומוביל לבניה.
אם תרצה אשמח לעזור לך להתחבר למקום שיתאים לך.
שתהיה לך המון המון הצלחה
הרב יצחק גרינבלט.

הרב יצחק גרינבלט

ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il