ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב שבת ומועדים ספר במדבר

אמירת לשון הרע על ידי שליח בית דין

הרב רפאל וסרטילכ"ה ניסן תשע"ה
139
שאלה
ב"ה כבוד הרב שלום השליח חוזר למשה ומספר במדבר פרק טז יב וַיִּשְׁלַח משֶׁה לִקְרא לְדָתָן וְלַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב וַיּאמְרוּ לֹא נַעֲלֶה: במדבר פרק טז יג הַמְעַט כִּי הֶעֱלִיתָנוּ מֵאֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ לַהֲמִיתֵנוּ בַּמִּדְבָּר כִּי-תִשְׂתָּרֵר עָלֵינוּ גַּם-הִשְׂתָּרֵר: במדבר פרק טז יד אַף לֹא אֶל-אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ הֲבִיאתָנוּ וַתִּתֶּן-לָנוּ נַחֲלַת שָׂדֶה וָכָרֶם הַעֵינֵי הָאֲנָשִׁים הָהֵם תְּנַקֵּר לֹא נַעֲלֶה: תורה תמימה העיני האנשים וגו’ - אמר רבא, מנלן (מניין לנו) דאי (שאם) מתפקר (מתחצף) בעל דין בשלוחא (בשליח) דבי דינא (בית דין) ואתא (ובא) השליח ואמר (ציטט את חוצפתו), לא מתחזי (נראה [נחשב]) כלישנא (כלשון) בישא (רע) , דכתיב העיני האנשים ההם תנקר [מו"ק ט"ז א’]: כך הבנתי: 1) יש כאן הוראה למקרה מיוחד שבו הנקרא לדין מדבר רע על הדיין בפני השליח. ומותר לשליח לומר לשון הרע. 2) איזה עבירה הם עברו ? לא יהיה כקרח ועדתו (במדבר יז ה) ? (זה לא בספר החינוך אך יש שמונה זאת כמצווה מהתורה). 3) כתוב בהלכות לשון הרע שלכתחילה יש לנסות דרך אחרת. השליח היה יכול לומר את סוף פסוק יב "לא נעלה" ולשתוק כך היה מצמצם את הלשון הרע והרכילות שאמרו דתן ואבירם על משה ולהשיג את המטרה ? . תודה
תשובה
לשואל שלום, משמעות דברי הגמרא במסכת מועד קטן היא כדלהלן: ומנלן דאי מתפקר (חירף הנתבע ופגע בכבודו של) שליחא דבי דינא, ואתי (וחזר ובא) השליח ואמר (לבית דין שהנתבע חירפו, שמותר לבית דין לקבל את דברי השליח), (ו)לא מיתחזי (ולא נראה הדבר) כ(קבלת) לישנא בישא (על ידי הבית דין)?דכתיב (שאמרו דתן ואבירם לשליחו של משה): "העיני האנשים ההם תנקר". (ואם לא היה רשאי משה לשמוע את השליח כיון שזה לשון הרע, כיצד ידע משה שהם אמרו זאת)? והחפץ חיים (שמירת הלשון ח, יז) כתב, שהיתר זה אינו אלא כשעל ידי הסיפור יהיה אפשר להשקיט המחלוקת. בברכה נאמנה
עוד בנושא ספר במדבר

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il