ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

השתתפות בברית בשנת אבל, ושימוש בחפצי הנפטר | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ל מרחשון תשע"ו

השתתפות בברית בשנת אבל, ושימוש בחפצי הנפטר


הרב שמואל אריאל

שאלה:
שלום

א. אבא שלי נפטר לפני חודשיים. אני נמצא בשנת האבל וכרגע יש בריתות מסביבי ואני מוזמן.
הלכתי לברית ונאמר לי בברית שאין איסור ללכת לסעודת ברית. אפילו המוהל ביקש קדיש יהא שלמא ואמרתי קדיש.
לאחר מכן נאמר לי שיש איסור מוחלט בהלכה ללכת לברית מילה,
האם זה נכון ?

ב. האם מותר לי להשתמש בתפילין/טלית של אבא שלי שנפטר?
ואם בכלל מותר להשתמש בדברים ששימשו את הנפטר ביום יום, כגון מכונת גילוח, כלי בישול / סירים, משקפי שמש, כיפה, שעון?


תשובה:
שלום וברכה!

א. בעניין השתתפות בסעודת ברית מילה בשנת האבל, ישנו הבדל בין מנהג הספרדים למנהג האשכנזים, וכנראה זו הסיבה לדעות השונות ששמעת:
הספרדים מתירים מעיקר הדין להשתתף בסעודת ברית, בתנאי שאין מושמעת שם מוזיקה בכלי נגינה (ילקוט יוסף הלכות אבלות, ל"ח, כה - אם כי עיין שם, שכותב שהמחמיר בכך תבוא עליו ברכה).
ואילו האשכנזים נוהגים שלא להשתתף בסעודת ברית בשנת האבל (הגהת הרמ"א, שולחן ערוך יורה דעה שצ"א, ב), ורק אם יש צורך מיוחד יש מקרים שניתן להקל בכך.
הדברים אמורים לגבי השתתפות בסעודה. בברית עצמה ניתן להשתתף לכל המנהגים, ומותר גם לטעום מן הכיבוד (גשר החיים כ"א, ח', ה-ו; ילקוט יוסף שם; מעולם ועד עולם ל"ג, מד).

ב. לגבי שימוש בחפצים של הנפטר - מותר להשתמש בהם, ואין בכך כל בעיה. רק לגבי נעליים של הנפטר יש מנהג שלא להשתמש בהן, וגם בזה, לדעות רבות אין בעיה בכל הנעליים אלא דוקא בנעליים שהנפטר נעל בשעת מחלתו או פטירתו (ילקוט יוסף אבלות כ"א, יא; מעולם ועד עולם עמ' 398).

מן השמים תנוחמו!


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il