ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

סתירה בין ספר שמואל לדברי הימים | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ו שבט תשע"ו

סתירה בין ספר שמואל לדברי הימים


הרב רפאל וסרטיל

שאלה:
שלום כבוד הרב,
בספר דברי הימים כא פסוק יב כתוב: "אִם-שָׁלוֹשׁ שָׁנִים רָעָב, וְאִם-שְׁלֹשָׁה חֳדָשִׁים נִסְפֶּה מִפְּנֵי-צָרֶיךָ וְחֶרֶב אוֹיְבֶיךָ לְמַשֶּׂגֶת, וְאִם-שְׁלֹשֶׁת יָמִים חֶרֶב יְהוָה וְדֶבֶר בָּאָרֶץ, וּמַלְאַךְ יְהוָה מַשְׁחִית בְּכָל-גְּבוּל יִשְׂרָאֵל:"
עם זאת בספר שמואל ב פרק כד פסוק יג כתוב " יג וַיָּבֹא-גָד אֶל-דָּוִד, וַיַּגֶּד-לוֹ; וַיֹּאמֶר לוֹ הֲתָבוֹא לְךָ שֶׁבַע-שָׁנִים רָעָב בְּאַרְצֶךָ אִם-שְׁלֹשָׁה חֳדָשִׁים נֻסְךָ לִפְנֵי-צָרֶיךָ וְהוּא רֹדְפֶךָ, וְאִם-הֱיוֹת שְׁלֹשֶׁת יָמִים דֶּבֶר בְּאַרְצֶךָ--עַתָּה דַּע וּרְאֵה, מָה-אָשִׁיב שֹׁלְחִי דָּבָר."
על כן נמצאת סתירה - בדברי הימים מדובר על שלוש שנים רעב ואילו בספר שמואל מוזכרות שבע שנים של רעב. חיפשתי הסבר המניח את הדעת ולא מצאתי. אודה לך על הסבר מבואר.

תודה רבה ובכבוד רב,

תשובה:
לשואל שלום,

לשאלתך נדרש הרשב"א בספר השו"ת שלו (ח"א סימן יב), וכתב:

"שאלת לתרץ לך המקראות החולקים בספר שמואל לדברי הימים. שבשמואל כתיב (שמואל ב כ"ד) התבוא לך שבע שנים רעב בארצך וגומר ובדברי הימים כתיב (דברי הימים א כ"א) אם שלש שנים רעב.

דע שהמפרשים פרשו לפי ששלש שנים רעב היו כבר באותו זמן בימי דוד. כמו שכתוב (שמואל ב כ"א) ויהי רעב בימי דוד שלש שנים שנה אחר שנה. ואמר לו גד התבחר שיהיו שבע שנים רעב. כלומר שלש שכבר עברו ועוד שלש אחרות והשנה השביעית לא תמלט מהיות רעב אחר שהיא באה אחרי שש שני רעב. ונכון היה לעם לומר השנה השביעית עד בא תבואתה כענין שכתוב (ויקרא כ"ה) ועשת את התבואה לשלש השנים. כי שנת שבע הבאה אחרי שני הרעב אינה שנת רעב אשר בה לא יודע הרעב בבא שנת השבע.

ואני אומר שיש לפרש כי אותן שבע שני הרעב לא היו ראויין לבא רצופין כדי שלא תכרת הארץ ברעב אלא מפוזרים. ושלש השנים תהיינה רצופות והארבע מפוזרות. ועל כן לא מנה בדברי הימים רק הבאות מיד רצופות. ובכמות זה יש בחלוקת ספר שמואל עם ספר דברי הימים בגבורים אשר לדוד בעדינו העצני כתב בשמואל (שמואל ב כ"ג) על שמונה מאות חלל כפעם אחת ובדברי הימים כתיב (דברי הימים א) על שלש מאות חלל. אלא ששתי מלחמות היו בפעם אחת על שלש מאות ופעם שנייה על שמנה מאות. אף שלש שנים בפעם אחת ובשנייה ארבעה לתשלום שבע.

עוד אני אפרש שבדברי הימים לא מנה אלא שני תבואות ובשמואל מנה שני המשך הרעב ונכנסו בזה שני הניר. ועל כן היו שבע ניר ותבואה ניר ותבואה ניר ותבואה הרי שלש תבואות לשלשה נירין וקודם תבואת השבע שנת ניר הרי שבע. ואם תרצה אמור חצי שנה זריעה עד קצירה. וזהו שכתוב בדברי הימים בארצך לומר שבארץ על כל פנים יהיו שבע אף על פי שלא כחש מעשה התבואה רק שלש שנים. ובדברי הימים לא כתב בארצך לפי שלא מנה אלא שני התבואות שמהם יבא הרעב בהלקח דגנם וזה יותר נכון בעיני. אבל שאר החלופין שתמצא שם בכתובים בדברים שאין הענינים מתחלפים אינה שאלה. לפי שאין הכתובים שומרים המלות רק הכונות".

ולפי רב שמואל בן חפני גאון בפירושו לתורה, ספר דברי הימים משלים את מה שכתוב בספר שמואל, ובשני מיני רעב הכתובים מדברים: שלוש שנים של רעב קשה ושבע שנים של בצורת, שהוא רעב יותר קל.

בברכה נאמנה


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il