ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

בנושא עבודה | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ט"ז טבת תשע"ו

בנושא עבודה


הרב מרדכי גרוס

שאלה:
כבוד הרב שאלה לי אלייך.
אני עובדת בחנות של אבא שלי , ובחנות היה בלוני הליום שבחיים לא קנו מהם, שהתחלתי לעבוד, פירסמתי את הבלונים. התחלתי להכין מלא לאנשים לאחר מכן למדתי עוד דברים וכבר אחרי העבודה רצו שאני יקשט בלונים בבית של הלקוח, לקחתי על זה תשלום על הבלונים ובנפרד על עבודה שהגעתי עד לבית הלקוח, כמובן שאת הכסף של הבלונים אני מכניסה לקופה של החנות שלא יהיה גזל. עכשיו השאלה שלי היא ההאם זה נקרא חמדנות? שאני עובדת אחרי היום עבודה שלי ועושה עוד כסף ? זה נקרא שאני גוזלת מהעסק חס ושלום למרות שאני מכניסה את הכסף של הבלונים שלקחתי

תשובה:
שלום וברכה,

נחלק התשובה לשניים, האם יש בסיפור המתואר איסור גזל. והאם יש בעמל להשתכרות נוספת לאחר יום העבודה משום חמדנות:

א. האם יש בזה משום גזל.
אם את משלמת עבור הבלונים שאת לוקחת, מיד בעת הלקיחה שלהם. אין בזה משום גזל. הבלונים בחנות נועדו לקנייה. וכמו שלקוחות חיצוניים קונים הבלונים כך העובדת בחנות יכולה לקנותם. השירות שלך בסידור וקישוט בלונים, הוא מעשה פרטי שלך, ואת רשאית לגבות עליו שכר ללא קשר לעבודה בחנות. אמנם אין היתר לקחת הבלונים ולשלם עבורם רק לאחר כמה שעות או ימים, שהרי בדרך כלל בעל החנות אינו מסכים למכור בהקפה. אלא אם כן ברור שבעל החנות מסכים לקניה בהקפה.

ב. האם יש משום חמדנות בהשתכרות נוספת לאחר יום העבודה
חז"ל מלמדים אותנו שהאדם לא נברא כדי שיתאמץ ויעמול לפרנסתו, וודאי לא בשביל שיעבוד מהבקר עד הערב, אלא שלאחר הירידה של העולם כתוצאה מחטא אדם הראשון, נתקלל האדם שיעמול קשה לפרנסתו. בזעת אפך תאכל לחם. כך שאנו נזקקים לעבוד לפרנסתנו.
הדבר מתואר בבריתא הנזכרת במסכת קידושין דף פב בתור לימוד מהחיות. "תניא, ר"ש בן אלעזר אומר: מימי לא ראיתי צבי קייץ, וארי סבל, ושועל חנוני, והם מתפרנסים שלא בצער, והם לא נבראו אלא לשמשני, ואני נבראתי לשמש את קוני, מה אלו שלא נבראו אלא לשמשני מתפרנסים שלא בצער, ואני שנבראתי לשמש את קוני - אינו דין שאתפרנס שלא בצער! אלא שהרעותי את מעשי וקיפחתי את פרנסתי."

גם לאחר שאנו נזקקים להתאמץ עבור הפרנסה שלנו, עלינו לזכור שהעמל לפרנסה אינו עיקר המטרה שלנו בחיים. אנו צריכים לשמור על איזון נכון בין השעות המושקעות בפרנסה, לבין החיים המשפחתיים הבריאים, השעות המתאימות לאדם ללימוד תורה, וכל הוספות טוב וחסד בעולם.
האיזון הנכון צריך להיקבע לפי האדם עצמו, ולדוגמא: יש מי שזקוק\ה לכסף ולכן נכון לו לעבוד יותר, יש מי שזקוק\ה להשקיע יותר זמן במשפחה שלו ולכן נכון לו\ה להפחית מהשעות המושקעות בפרנסה.

נכון לך לבדוק לפי מסגרת החיים שלך, האם נכון לך להשקיע בעבודת סידור הבלונים לאחר שעות העבודה או שזה מוגזם ביחס לצרכים ושעות שלך. התשובה אינה חייבת להיות כן או לא. יתכן ונכון לך להמשיך בעבודה הנוספת באופן מזדמן ולא בקביעות שדורשת שעות רבות.

אוסיף כעצה טובה, שכדאי לשקול לשתף את אביך בעיסוק הנוסף שלך. כדי שלא יתפלא בהמשך כשישמע שאת מנהלת עסק נוסף שלא שמע עליו. ואדרבה יתכן והוא יוסיף לך עצה ועזרה בעיסוק הנוסף.

בברכה,
הרב מרדכי גרוס.

ר"מ בישיבת הגולן ובעל כושר דיינות

ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il