ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

קריאת פסוקים בנביאים ובכתובים האם בטעמים? | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ג שבט תשע"ו

קריאת פסוקים בנביאים ובכתובים האם בטעמים?


הרב חיים שרייבר

שאלה:
ישר כח לרב על התשובה.
למדתי שכשקוראים את חוק לישראל לדוגמה, או שמופיעים פסוקים של התורה בתפילה יש לקוראם בטעמים דווקא. לגבי קריאת שמע הרמ"א צין שלא לקרוא בטעמים כי זה עלול לבלבל בכוונות, אבל מי שלא מתבלבל ולכתחילה יש להשתדל לקרוא בטעמים. שאלתי היא האם לאור זאת, גם בפסוקי הנביאים והכתובים המופיעים בתפילה וכן בחוק לישראל יש להשתדל לקוראם בטעמים. למרות שהטעמים של הנביאים והכתובים לא כל כך ידועים ומקובלים כטעמי המקרא או שאין מסורת כלל לקוראם בטעמיהם.
ישר כח גדול לרב

תשובה:
שלום
א. לגבי קריאת שמע כתוב בשולחן ערוך (סימן ס"א, סע' כ"ד) שיש לקרוא בטעמי המקרא. ואף שהרמ"א כתב שלא נהגו כך אולם הוסיף שהמדקדקים כן נוהגים כך. הכלל העולה בענין זה מדברי הפוסקים הוא שהקריאה בטעמים לא תהיה על חשבון הכוונה (משנ"ב ס"ק ל"ח) ומנגד אם הטעמים מודפסים לפניו בסידור אין לחשוש להפסד הכוונה ויעלה בידו זה וזה. (פמ"ג סק' י"ד).
ב. אין חובה לקרוא את פסוקי התורה של חוק לישראל או פסוקים אחרים מן התורה המופיעים בתפילה בטעמים.
ג. את הפסוקים מן הנביאים ומן הכתובים המופיעים בתפילה אין צורך לקרוא בטעמים כפי שציינת כיון שטעמיהם לא מוכרים וידועים הקריאה בטעמים תבוא על חשבון הכוונה, ועל כן יש לקוראם ללא טעמים. ואף בלימוד חוק לישראל יש להתמקד בהבנת הפסוקים ולא בניגון הטעמים כאשר הדבר בא אחד על חשבון השני.
יום טוב


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il