ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
עזרו לנו להמשיך בהפצת התורה. אנו עדיין רחוקים מאוד מהיעד!
בית המדרש הלכה מחשבה ומוסר יסודות האמונה

פרק 3

3. המעשה הרצוי ומימוש הרצון

מוקדש לעלוי נשמת
הרב אברהם בן ציון ב"ר שבתי זצ"ל
לחץ להקדשת שיעור זה
סיפור מעניין על ההתגיירות של מלך כוזר מובא בתחילת ספר הכוזרי:
יסודות האמונה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
2 - 2. הסתברות-ודאית ועדות ראיה
3 - 3. המעשה הרצוי ומימוש הרצון
4 - 4. מגבלות ההגיון האנושי להשגת האמונה
טען עוד
מלך כוזר חולם שמלאך מדבר אליו ואומר לו: "כוונתך רצויה בעיני האלוה אבל מעשיך אינם רצויים". את החלום הזה חולם מלך כוזר פעמים רבות, וזה מביא אותו לקיים את מצוות דת הכוזרים עד שהוא עצמו היה משמש בהיכל אשר להם ומקריב קרבנות בלב שלם.
אולם, עם כל אשר הוסיף לשמור את המצוות של דת הכוזרים, היה המלאך נראה אליו לילה לילה ואומר לו: "כוונתך רצויה אבל מעשיך אינם רצויים".
דבר זה גרם למלך כוזר לדרוש ולחקור בדבר האמונות והדעות, לסוף דבר הוא התגייר ואיתו התגיירו עם רב מן הכוזרים.

השאלה: מהו המעשה הרצוי? היא שאלתו של כל אדם ואדם. לכל אדם יש כוונה, יש רצון להיות טוב, להיות מוצלח, להיות שלם. והשאלה: כיצד? כיצד מממשים את הרצון הטוב? כיצד מגשימים את השאיפות הגדולות?
כל אדם חושב לא יכול להתחמק מהשאלה הבסיסית: מי אני? מה ענייני? האם יש לי איזה תפקיד שלמענו נוצרתי? האם אני ממלא את תפקידי? מה המגמה של בריאת העולם והאדם? שאלות אלו מתעוררות בשעות של מצוקה, אז אדם שואל את עצמו: בשביל מה כל זה? שאלות אלו יכולות להתעורר גם מתוך שובע ושפע, יש לאדם הכל, והשפע מתחיל להימאס עליו, והוא מרגיש חוסר סיפוק, צימאון לאיזה תוכן שימלא את חייו והוא מחפש את עצמו, את מהותו הפנימית. כוונתו נעשית רצויה, אבל הוא אינו יודע מהו המעשה הנרצה, מהי הדרך הנכונה.

כוונה לבד לא מספקת! אם לא יודעים לעשות מעשים נכונים, אפשר עם כוונות טובות להרוס ולהזיק, אפשר לשם-שמים לעשות חס וחלילה, מעשים איומים ביותר. כל עבודת האלילים, כל עבודה זרה שבעולם, כביכול היא לשם-שמים. כוונה לכאורה רצויה, אך מעשים הפוכים מהכוונה.
אם-כן, לא די בכוונה טובה, צריך שגם המעשים יהיו רצויים. אכן, הרוצה לעשות מעשים רצויים בעיני האלהים מבין שהוא בעצמו עפ"י שכלו ורגשותיו האנושיים לא יוכל למצוא ולהשיג מה הם המעשים הרצויים בעיני האלהים, כי גבהו דרכיו מדרכינו ומחשבותיו ממחשבותינו, ומבלי הדרכה אלוקית והכוונה מאיתו יתברך, לא יוכל האדם לדעת כיצד לעבוד את ה' ומהם המעשים האלוקיים הרצויים. על כן החל מלך כוזר לחפש ולחקור מי יוכל להורות לו את המעשה הרצוי בעיני האלהים.

ובראשונה הוא פנה אל הפילוסופים. הוא סבר שהם בודאי מכירים ויודעים את רצונו של הקב"ה והם ידריכוהו מהם המעשים הרצויים. אך מהם הוא לא קיבל את התשובה לשאלתו. קול פנימי אומר לו, מלאך אומר לו לחפש את המעשה הרצוי ולפילוסופיה אין תשובה לשאלה. החשיבה הפילוסופית מעניינת אך היא איננה משיגה שיש מעשים אלוקיים רצויים, התחושה הפנימית העמוקה של מלך כוזר אומרת שכנראה בכח ההגיון הפילוסופי בלתי ניתן להשיג את מה שלמעלה מההגיון. ועל-כן צריך לפנות אל נושאי דבר ה' בעולם.
ועל כך בעז"ה בפעם הבאה.
עוד בנושא יסודות האמונה

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il