- מדורים
- ענג שבת
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
אפרת בת נעמי
עלון מס' 1044
על פיו יצאו ועל פיו יבואו
לפי רוב המפרשים עם ישראל יצא ויבוא למלחמה לפי החלטת המנהיג , אך יש שפרשו כי העם יצא ויבוא לפי פסק אלעזר הכהן. על פיו יצאו ועל פיו יבואו (כז כא)
משתמשים בביטוי לתאר מנהיג שכולם שומעים בקולו , כגון מרן הרב : "ולא ידעו ולא יבינו שאין זו סברת מרן בש"ע שמפיו אנו חיין על פיו יצאו ועל פיו יבואו" (שו"ת צדקה ומשפט חלק אורח חיים סימן ה), או בפניה לחכם, כשמודיעים לו כי כל מה שיפסוק יהיה מקובל עליהם : "על פי התורה אשר יורנו ועל המשפט על פיו יצאו ועל פיו יבואו" (שו"ת מהרלב"ח סימן קכז).
כך הגבאי של חברא קדישא: "נראה כי בני חברא קדישא המה הבעלים ע"י הגבאי אשר על פיו יצאו ועל פיו יבואו ולו משפט הבחירה" (שו"ת קול מבשר א, א), או האומן הגדול הקובע כיצד יארגו את השטיחים: "שהרי הם אינם עושים המלאכה במצות הישראל, אלא במצות האומן הגדול, על פיו יצאו ועל פיו יבואו" (שו"ת זרע אמת סי' לב).
לעתים אין יוצאים ובאים לפי אדם, אלא לפי לוח השנה : "הישמעאלים שלנו יש להם לוח לעתותי היום והלילה שעל פיו יצאו ועל פיו יבואו הקוראים על המגדלים" (שו"ת ישמח לבב, חלק אורח חיים סימן י), וכן: "ישראל שבחוץ לארץ עובדי עבודה זרה בטהרה הם, כי בלוח העמים ישפיקו... איוואן עומד על הבמה ו"תוקע בשופר" ועם ישראל שומע לקולו, על פיו יצאו ועל פיו יבואו... ועל פיו יחוגו וישבתו" (אלחנן ליב לוינסקי, עוד מעט על איצטגנינות).
גם סידור בעל סמכות יכול להיות מורה דרך: "גולת הכותרת "תכלאל עץ חיים" בקבעו סדר ונוסח תפילה מפורש ומבואר וביסוס הנוסח הנכון של מתפללי נוסח בלדי, ומאז נקבע על פיו בד"כ הנוסח בבתי הכנסיות בלדי, ועל פיו יצאו ועל פיו יבואו" (הרב פנחס קורח בהקדמתו לסידור תכלאל המבואר).
משתמשים בביטוי לתאר מנהיג שכולם שומעים בקולו , כגון מרן הרב : "ולא ידעו ולא יבינו שאין זו סברת מרן בש"ע שמפיו אנו חיין על פיו יצאו ועל פיו יבואו" (שו"ת צדקה ומשפט חלק אורח חיים סימן ה), או בפניה לחכם, כשמודיעים לו כי כל מה שיפסוק יהיה מקובל עליהם : "על פי התורה אשר יורנו ועל המשפט על פיו יצאו ועל פיו יבואו" (שו"ת מהרלב"ח סימן קכז).
כך הגבאי של חברא קדישא: "נראה כי בני חברא קדישא המה הבעלים ע"י הגבאי אשר על פיו יצאו ועל פיו יבואו ולו משפט הבחירה" (שו"ת קול מבשר א, א), או האומן הגדול הקובע כיצד יארגו את השטיחים: "שהרי הם אינם עושים המלאכה במצות הישראל, אלא במצות האומן הגדול, על פיו יצאו ועל פיו יבואו" (שו"ת זרע אמת סי' לב).
לעתים אין יוצאים ובאים לפי אדם, אלא לפי לוח השנה : "הישמעאלים שלנו יש להם לוח לעתותי היום והלילה שעל פיו יצאו ועל פיו יבואו הקוראים על המגדלים" (שו"ת ישמח לבב, חלק אורח חיים סימן י), וכן: "ישראל שבחוץ לארץ עובדי עבודה זרה בטהרה הם, כי בלוח העמים ישפיקו... איוואן עומד על הבמה ו"תוקע בשופר" ועם ישראל שומע לקולו, על פיו יצאו ועל פיו יבואו... ועל פיו יחוגו וישבתו" (אלחנן ליב לוינסקי, עוד מעט על איצטגנינות).
גם סידור בעל סמכות יכול להיות מורה דרך: "גולת הכותרת "תכלאל עץ חיים" בקבעו סדר ונוסח תפילה מפורש ומבואר וביסוס הנוסח הנכון של מתפללי נוסח בלדי, ומאז נקבע על פיו בד"כ הנוסח בבתי הכנסיות בלדי, ועל פיו יצאו ועל פיו יבואו" (הרב פנחס קורח בהקדמתו לסידור תכלאל המבואר).

ענג שבת (270)
הרב בועז הוטרר
14 - דיני השבוע ומנהגיו פרשות פנחס מטות
15 - על פיו יצאו ועל פיו יבואו
16 - כן בנות צלפחד דברת
טען עוד

"הנאהבים והנעימים בחייהם"
גליון מס' 1052
הרב צבי שביט (שטרן) | חשוון תשע"ב

עונג שבת פרשות קדושים - אמור תשפ"ב
רבנים שונים | ניסן תשפ"ב

מדרך כף רגל
גליון מס' 1045
הרב דר' דניאל מלאך | תמוז תשע"א

עונג שבת פרשות חוקת ובלק תשפ"א
רבנים שונים | תמוז תשפ"א
פסח שני- החיבור של תורה וישראל
מי חייב לצום בתשעה באב נדחה?
דיני ברכות בתיקון ליל שבועות
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
להתיחס בכבוד
מדוע קוראים את מגילת רות בשבועות?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
היסוד הגדול שנלמד מרבי שמעון בר יוחאי
מה המשמעות הנחת תפילין?
זמני תפילת ערבית
הרב אליעזר מלמד | תשס"ה
הלכות טבילת כלים
הרב אליעזר מלמד | כח אדר א תשס"ח

רעיונות לפרשת שלח
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ח-תשס"א
מנהגי שלושת השבועות
הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ
אחריות האדם על מעשיו
הרב יצחק בן יוסף | סיון תשפ"ג
לקום כמו פנתר!
הרב נתנאל יוסיפון | סיון תשפ"ג
יסוד דין השבועה בעד אחד ובמודה במקצת
ריש פרק שישי
הרב חיים כץ | י"ז סיון תשפ"ג
