בית המדרש

  • מדורים
  • ענג שבת
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לרפואת

רועי בן נעמה

עלון מס' 1049

שליח ציבור מיוחד לתפילת נעילה

undefined

רבנים שונים

אלול תשע"א
2 דק' קריאה
בשנת ת"ר, וכן לאחר מכן, לא היה בעיר הבירה של רוסיה – פטרבורג, בית כנסת קבוע ליהודים, והיה שם רק בית כנסת של חיילים יהודים לאחר שהשתחררו מצבא הצאר.
בשנה אחת, מספרים שבשנת תר"ב - נסעו לעיר פטרבורג שני הגאונים הצדיקים, ר' איצל'ה מוולוז'ין זצ"ל והצמח צדק מלובביץ' זצ"ל.
ביום הכיפורים באותה השנה, התפללו שני הגאונים בבית הכנסת של אנשי הצבא, והחזנים שעברו לפני התיבה, גם הם היו מאנשי הצבא המשוחררים. כאשר הגיעו לתפילת נעילה, ביקשו שני הצדיקים שהחזן שיעלה לפני התיבה יהיה אדם תורני וירא שמיים שהיה בקהל, ולא סתם איש צבא פשוט. ענו להם המתפללים, שאמנם ראוי לכבד אדם זה בתפילת נעילה, אבל יש חייל משוחרר אחד שקידש שם שמים כאחד הצדיקים הגדולים, ועמד בנסיונות גדולים ובעינויים קשים מאוד, ולא הסכים להמיר את דתו בשום אופן – ולכן הוא הראוי ביותר לעבור לפני התיבה בתפילת נעילה. אחרי שרבים מהמתפללים הפצירו וביקשו ממנו להראות לרבנים את הצלקות והפצעים שהיו על גופו – הסכים לבקשתם והראה את גופו לרבנים, כאשר הרבנים ראו את המראה המזעזע נחרדו מאוד ואמרו מיד שיעבור הוא לפני התיבה, וודאי שאין מתפלל אחר שראוי לעלות יותר ממנו, ויהי רצון שתפילתו תתקבל ברחמים!
עבר האיש לפני התיבה, ולפני שהתחיל את הקדיש של תפילת נעילה פתח בקול רועד ואמר: "רבונו של עולם! על מה רגילים בני אדם להתפלל בשעה זו של יום כיפור? על בנים, חיים ופרנסה, אבל בשבילנו כל שלושת דברים אלו הם מיותרים. בנים? רוב מכריע של הציבור שלנו (אנשי הצבא) אינם נשואים. חיים? טוב מותנו מחיים מרים כאלה. פרנסה? אנו מתפרנסים ברווח מהפנסיה של משוחררי הצבא, ולא חסר לנו דבר.
אבל רק על דבר אחד יש לנו להתפלל – "יתגדל ויתקדש שמיה רבא!!!"


קישור לסיפור המקורי
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il