- מדורים
- שו"ת "במראה הבזק"
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
מילה ע"י יהודי שאינו שומר תורה ומצוות
קיטו, אקוודור Quito, Ecuador
ניסן תשנ"ב
מילה ע"י רופא יהודי שאינו שומר תורה ומצוות או ע"י רופא גוי במקום שאין מוהל מוסמך
שאלה
תשובה
הפעולות הנדרשות לשם ביצוע ברית-מילה הן 1 :
א. חיתוך עור הערלה עד שתתגלה העטרה.
ב. פריעת הקרום הרך בציפורן והחזרתו לצדדים עד שיראה בשר העטרה.
ג. מציצת המילה עד שיצא הדם מן המקומות הרחוקים.
ד. עצירת הדם וחבישת מקום החיתוך.
ראוי ללמד את הרופא היהודי את מלאכת המילה, גם אם זה יעשה על-ידי הרופא הגוי, לאחר שהרב יסביר לו את הפעולות הללו הנדרשות על-פי ההלכה, תוך כדי ההדגשה שיש צורך גם במילה וגם בפריעה 2 וגם במציצה 3 .
לאחר שהרופא היהודי למד את מלאכת המילה, ישנן שתי אפשרויות, והרי הן לפי סדר עדיפותן:
א. הרופא ישים את ה"מגן" 4 במקום הראוי, הרב יברך, ימול, יפרע וימצוץ, והרופא יעצור את הדם ויחבוש את מקום החיתוך 5 .
ב. הרופא ישים את ה"מגן" במקום הראוי, הרב יברך וימול 6 והרופא יפרע 7 , הרב ימצוץ והרופא יעצור את הדם ויחבוש את מקום החיתוך.
באפשרות ב' ראוי שהרב ידחוק ויתקן מעט את הפריעה לפני שימצוץ 8 .
^ 1. שו"ע יורה דעה (סי' רסד, ג).
^ 2. שם (סעיף ד') מל ולא פרע כאילו לא מל.
^ 3. שם (סעיף ג) כל מוהל שאינו מוצץ, מעבירין אותו (סביר להניח שאת עניין המציצה לא ילמד אצל הרופא הגוי, אך לפי ההלכה אין לוותר על זה).
^ 4. על-פי הוראת הרבנות הראשית לישראל יש להשתמש ב"מגן" רגיל בלבד, ואין להשתמש ב"מגן קלמפ" - "מגן ברונשטיין", או ב"גומקא קלמפ" וכדו'.
^ 5. בזה הרב עושה את כל הפעולות ההלכיות של המילה והרופא מטפל בהכנה למילה ובצד הרפואי שלה בלבד.
^ 6. לאחר שה"מגן" ישנו במקום הראוי, כבר אין קושי בחיתוך הערלה.
^ 7. על-פי ספר "דרך פקודיך" שלא הצריך הטפת דם ברית כשהחותך הוא ישראל כשר, ועכו"ם או מומר עשו הפריעה, שלא גרע החיתוך שעשה הישראל, מהטפת דם ברית, ועיין ב"ספר הברית" (עמ' קנד סעיף יז) שהביאו ונשא ונתן בדבריו. ועוד יש לצרף לזה שמחללי שבת בימינו אינם כמומרים לחלל שבת בפרהסיא, אלא כתינוקות שנשבו, וכמו שכתב בשו"ת "בנין ציון" החדשות (סי' כג).
^ 8. והרי זה כאלו הרב פורע.
ניסן תשנ"ב
מילה ע"י רופא יהודי שאינו שומר תורה ומצוות או ע"י רופא גוי במקום שאין מוהל מוסמך
שאלה
שו"ת "במראה הבזק" (509)
רבנים שונים
75 - השתלת קרנית
76 - מילה ע"י יהודי שאינו שומר תורה ומצוות
77 - אב יהודי שאשתו גויה
טען עוד
בקהילתנו אין מוהל - חלק מהאנשים מביאים מוהל מבחוץ, אבל הרבה עושים את זה עם רופא גוי שעוסק במילה הרבה שנים. ראשי הקהילה רוצים, ע"מ לפתור את הבעיה של ההוצאה המרובה, ללמד רופא יהודי, שהוא לא שומר מצוות, ע"מ שהוא יכהן כמוהל מקומי. והנה הבעיות: הלימוד של הרופא היהודי יעשה ע"י הרופא הגוי, ואינני בטוח אם הוא יודע לעשות את זה כחלכה. הרופא היהודי הוא לא שומר מצוות. מה לעשות?
תשובה
הפעולות הנדרשות לשם ביצוע ברית-מילה הן 1 :
א. חיתוך עור הערלה עד שתתגלה העטרה.
ב. פריעת הקרום הרך בציפורן והחזרתו לצדדים עד שיראה בשר העטרה.
ג. מציצת המילה עד שיצא הדם מן המקומות הרחוקים.
ד. עצירת הדם וחבישת מקום החיתוך.
ראוי ללמד את הרופא היהודי את מלאכת המילה, גם אם זה יעשה על-ידי הרופא הגוי, לאחר שהרב יסביר לו את הפעולות הללו הנדרשות על-פי ההלכה, תוך כדי ההדגשה שיש צורך גם במילה וגם בפריעה 2 וגם במציצה 3 .
לאחר שהרופא היהודי למד את מלאכת המילה, ישנן שתי אפשרויות, והרי הן לפי סדר עדיפותן:
א. הרופא ישים את ה"מגן" 4 במקום הראוי, הרב יברך, ימול, יפרע וימצוץ, והרופא יעצור את הדם ויחבוש את מקום החיתוך 5 .
ב. הרופא ישים את ה"מגן" במקום הראוי, הרב יברך וימול 6 והרופא יפרע 7 , הרב ימצוץ והרופא יעצור את הדם ויחבוש את מקום החיתוך.
באפשרות ב' ראוי שהרב ידחוק ויתקן מעט את הפריעה לפני שימצוץ 8 .
^ 1. שו"ע יורה דעה (סי' רסד, ג).
^ 2. שם (סעיף ד') מל ולא פרע כאילו לא מל.
^ 3. שם (סעיף ג) כל מוהל שאינו מוצץ, מעבירין אותו (סביר להניח שאת עניין המציצה לא ילמד אצל הרופא הגוי, אך לפי ההלכה אין לוותר על זה).
^ 4. על-פי הוראת הרבנות הראשית לישראל יש להשתמש ב"מגן" רגיל בלבד, ואין להשתמש ב"מגן קלמפ" - "מגן ברונשטיין", או ב"גומקא קלמפ" וכדו'.
^ 5. בזה הרב עושה את כל הפעולות ההלכיות של המילה והרופא מטפל בהכנה למילה ובצד הרפואי שלה בלבד.
^ 6. לאחר שה"מגן" ישנו במקום הראוי, כבר אין קושי בחיתוך הערלה.
^ 7. על-פי ספר "דרך פקודיך" שלא הצריך הטפת דם ברית כשהחותך הוא ישראל כשר, ועכו"ם או מומר עשו הפריעה, שלא גרע החיתוך שעשה הישראל, מהטפת דם ברית, ועיין ב"ספר הברית" (עמ' קנד סעיף יז) שהביאו ונשא ונתן בדבריו. ועוד יש לצרף לזה שמחללי שבת בימינו אינם כמומרים לחלל שבת בפרהסיא, אלא כתינוקות שנשבו, וכמו שכתב בשו"ת "בנין ציון" החדשות (סי' כג).
^ 8. והרי זה כאלו הרב פורע.
דין העוסקים בפעילות ביטחונית ביום-הכיפורים
רבנים שונים | תשרי תשפ"ד
אכילה ושתייה פחות מכשיעור ביום כיפור
רבנים שונים | תשרי תשע"ג
פדיון הבן לבנה של בת כהן שאביו אינו יהודי
רבנים שונים | חשוון תשע"ב
כיבוי כיריים או תנור ביום טוב?
רבנים שונים | סיון תשע"א
הלכלוך הקדוש
למה אדר ב' הוא החודש המיוחד ביותר?
השלמת התמונה
איך מגדירים כללי מלחמה?
נס חנוכה בעולם שכלי ?
במה נעבוד כשהבינה המלאכותית תחליף את כולנו?
למה אנחנו ממש דומים לשמן?
הלכות שטיפת כלים בשבת
"עין במר בוכה ולב שמח"
איך ללמוד גמרא?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?