- מדורים
- שו"ת "במראה הבזק"
אכילה ושתייה פחות מכשיעור ביום כיפור
גם מי שמותר לו לאכול ולשתות ביום הכיפורים בגלל סיבות רפואיות, ויכול לפתור את הבעיה על ידי אכילה ושתיה של פחות מכשיעור, חייב לעשות זאת דווקא בדרך זו.
גם מי שמותר לו לאכול ולשתות ביום הכיפורים בגלל סיבות רפואיות, ויכול לפתור את הבעיה על ידי אכילה ושתיה של פחות מכשיעור, חייב לעשות זאת דווקא בדרך זו.
לכן נפרט להלן את פרטיה ההלכתיים של אכילה ושתיה ב"שיעורין".
1. אדם הנצרך מחמת פיקוח נפש לאכול ולשתות ביום כיפור, לכתחילה יאכל וישתה פחות מכשיעור וישהה בין אכילה לאכילה, ובין שתייה לשתייה. אולם אם אין די לו בכך יאכל וישתה כל צרכו1.
2. שיעור השתייה ביום כיפור הוא כמלוא לוגמיו (מצב שבו לחי אחת תהיה מליאה משקה ובולטת), ומשערים כל אדם לפי מה שהוא2. לכן לכתחילה כל אדם שיודע שיצטרך לשתות ביום כיפור ימדוד לפני יום כיפור כמה הוא כמלוא לוגמיו שלו, וישתה קצת פחות משיעור זה. דרך נוחה למדוד היא למלא את כל פיו ולחייו מים משני הצדדים, לפלוט את המים לכלי מדידה, וחצי מזה הוא מלוא לוגמיו3. אם לא מדד לפני יום כיפור יסמוך על שיעור שמדדו לאדם ממוצע, והיינו ש-40 סמ"ק הוא פחות מכמלוא לוגמיו לאדם ממוצע4.

3. לכתחילה יש להפסיק בין שתייה לשתייה כדי אכילת פרס, אולם אם יש צורך יכול להפסיק פחות, והיינו כדי שתיית רביעית5. ישנן דעות רבות כמה הוא כדי אכילת פרס, והן נעות בין 2 דקות עד 9 דקות6. לכן לכתחילה ישהה בין שתייה לשתייה 9 דקות, ואם צריך ישהה פחות מכך, כמה שיוכל לשהות. ובמקום צורך גדול יותר יסמוך על השיטה שהשיעור הוא כדי שתיית רביעית, וישהה בין שתייה לשתייה כחצי דקה בלבד7.
4. שיעור אכילה ביום כיפור הוא ככותבת הגסה8. למעשה, שיערו הפוסקים שנפח של 30 סמ"ק הוא פחות מככותבת הגסה, ובמקום של יותר צורך יש להקל עד 45 סמ"ק9. יש להפסיק בין אכילה לאכילה כדי אכילת פרס, שהוא כאמור לעיל בין 2 דקות ל-9 דקות, ולכן לכתחילה ישהה 9 דקות, ואם צריך ישהה פחות מכך כמה שיוכל לשהות, ולכל הפחות ישתדל לשהות לפחות 2 דקות.
5. אכילה ושתייה אינם מצטרפים, ולכן אין צורך לשהות בין אכילה לשתייה10.
6. כאמור לעיל, אם לא יספיק לו אכילה או שתייה פחות מכשיעור, ואפילו אם ספק אם יספיק לו, אל יחמיר במקום ספק פיקוח נפש ויאכל וישתה כל צרכו11.
7. מוטב שאדם ינוח בביתו ויקיים את הצום, או לכל הפחות יאכל וישתה פחות מכשיעור, מאשר שילך לבית הכנסת ויצטרך לאכול ולשתות יותר12.
________________________________________________________________________
1 שו"ע אורח חיים תריח, ח.
2 שו"ע אורח חיים תריב, ח.
3 שיח נחום סימן לו.
4 מדות ושיעורי תורה עמ' רבע, שיח נחום סימן לו.
5 שו"ע אורח חיים תריב, י.
6 מדות ושיעורי תורה, עמ' שדמ-שמו.
7 שיח נחום סימן לו.
8 שו"ע אורח חיים תריב, א.
9 מידות ושיעורי תורה, עמ' רמט.
10 שו"ע אורח חיים תריב, ב.
11 שו"ע אורח חיים תריב, ח.
12 שמירת שבת כהלכתה פרק לט סעיף ל, שיח נחום סימן לו.
לכן נפרט להלן את פרטיה ההלכתיים של אכילה ושתיה ב"שיעורין".
1. אדם הנצרך מחמת פיקוח נפש לאכול ולשתות ביום כיפור, לכתחילה יאכל וישתה פחות מכשיעור וישהה בין אכילה לאכילה, ובין שתייה לשתייה. אולם אם אין די לו בכך יאכל וישתה כל צרכו1.
2. שיעור השתייה ביום כיפור הוא כמלוא לוגמיו (מצב שבו לחי אחת תהיה מליאה משקה ובולטת), ומשערים כל אדם לפי מה שהוא2. לכן לכתחילה כל אדם שיודע שיצטרך לשתות ביום כיפור ימדוד לפני יום כיפור כמה הוא כמלוא לוגמיו שלו, וישתה קצת פחות משיעור זה. דרך נוחה למדוד היא למלא את כל פיו ולחייו מים משני הצדדים, לפלוט את המים לכלי מדידה, וחצי מזה הוא מלוא לוגמיו3. אם לא מדד לפני יום כיפור יסמוך על שיעור שמדדו לאדם ממוצע, והיינו ש-40 סמ"ק הוא פחות מכמלוא לוגמיו לאדם ממוצע4.

שו"ת "במראה הבזק" (495)
רבנים שונים
82 - אכילה ושתייה פחות מכשיעור ביום כיפור
83 - גט לאשה שלא נתגרשה
84 - נשיאת קטן היודע ללכת
טען עוד
3. לכתחילה יש להפסיק בין שתייה לשתייה כדי אכילת פרס, אולם אם יש צורך יכול להפסיק פחות, והיינו כדי שתיית רביעית5. ישנן דעות רבות כמה הוא כדי אכילת פרס, והן נעות בין 2 דקות עד 9 דקות6. לכן לכתחילה ישהה בין שתייה לשתייה 9 דקות, ואם צריך ישהה פחות מכך, כמה שיוכל לשהות. ובמקום צורך גדול יותר יסמוך על השיטה שהשיעור הוא כדי שתיית רביעית, וישהה בין שתייה לשתייה כחצי דקה בלבד7.
4. שיעור אכילה ביום כיפור הוא ככותבת הגסה8. למעשה, שיערו הפוסקים שנפח של 30 סמ"ק הוא פחות מככותבת הגסה, ובמקום של יותר צורך יש להקל עד 45 סמ"ק9. יש להפסיק בין אכילה לאכילה כדי אכילת פרס, שהוא כאמור לעיל בין 2 דקות ל-9 דקות, ולכן לכתחילה ישהה 9 דקות, ואם צריך ישהה פחות מכך כמה שיוכל לשהות, ולכל הפחות ישתדל לשהות לפחות 2 דקות.
5. אכילה ושתייה אינם מצטרפים, ולכן אין צורך לשהות בין אכילה לשתייה10.
6. כאמור לעיל, אם לא יספיק לו אכילה או שתייה פחות מכשיעור, ואפילו אם ספק אם יספיק לו, אל יחמיר במקום ספק פיקוח נפש ויאכל וישתה כל צרכו11.
7. מוטב שאדם ינוח בביתו ויקיים את הצום, או לכל הפחות יאכל וישתה פחות מכשיעור, מאשר שילך לבית הכנסת ויצטרך לאכול ולשתות יותר12.
________________________________________________________________________
1 שו"ע אורח חיים תריח, ח.
2 שו"ע אורח חיים תריב, ח.
3 שיח נחום סימן לו.
4 מדות ושיעורי תורה עמ' רבע, שיח נחום סימן לו.
5 שו"ע אורח חיים תריב, י.
6 מדות ושיעורי תורה, עמ' שדמ-שמו.
7 שיח נחום סימן לו.
8 שו"ע אורח חיים תריב, א.
9 מידות ושיעורי תורה, עמ' רמט.
10 שו"ע אורח חיים תריב, ב.
11 שו"ע אורח חיים תריב, ח.
12 שמירת שבת כהלכתה פרק לט סעיף ל, שיח נחום סימן לו.

נישואין אזרחיים לגיורת קונסרבטיבית
רבנים שונים | תשע"ג

מנה חמה, הכנתה בשבת
רבנים שונים | אייר תשע"ב

תביעה ייצוגית על פי ההלכה
רבנים שונים | איר תשפ"ג

שימוש במיחם עם מד גובה בשבת
רבנים שונים | תשע"ג

רבנים שונים

מסכת מעשר שני פרק ג משנה ב,ג
ז אלול תשפ"ב

מסכת ברכות פרק ו משנה ד,ה
ט שבט תשפ"ב

לוח דינים ומנהגים לחודש אב תשפ"ג
אב תשפ"ג

מסכת ברכות פרק ו משנה ב,ג
ח שבט תשפ"ב
תהיו חמים!
קריעת ים סוף ומשל הסוס
מדוע קוראים את מגילת רות בשבועות?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
בריאת העולם של פסח
האם מותר לטייל במקום בלי מניין?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
דיני קדימה בברכות
התשובות לשאלות הגדולות שבחיים
ארבע כוסות ושלוש מצות
זמן סליחות
הרב אליעזר מלמד | כו אלול תשס"ז

הלכות סוכה
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב

אכילה ושתייה פחות מכשיעור ביום כיפור
רבנים שונים | תשרי תשע"ג

הנהגות עשרת ימי תשובה
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשס"ג
ערב התעוררות לזכרו של החייל דוד יהודה יצחק זצ"ל
רבנים שונים | ד תשרי תשפ"ד
המלך הקדוש, המלך המשפט
הרב שמואל אליהו | תשרי תשפ"ד
לפני ה' תטהרו
חיזוק עצום ליום כיפור
הרב אוריאל מועטי | ו' תשרי תשפ"ד
