ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

עם ישראל חלק ו'

דף הבית ראשי בית מדרש אמונה וחסידות לימוד יומי באמונה מבוא למשנת הראי"ה Bookmark and Share
גירסת הדפסה
שלח לחבר הורד דף מקורות

כ"ו אייר תשע"ד

עם ישראל חלק ו'

כ"ו אייר תשע"ד



נערך על ידי הרב

מוקדש לרפואת
שרה בת רבקה שינדל

כְּנֶסֶת-יִשְׂרָאֵל מְיֻסֶּדֶת* הִיא כֻּלָּהּ עַל הַבָּסִיס שֶׁל הַמּוּסָר הָאֱלֹהִי הָעֶלְיוֹן. עַל כֵּן כָּל הִתְנַשְּׂאוּת מוּסָרִית* הַנִּמְצֵאת בְּאִישֶׁיהָ הַפְּרָטִיִּים* מוֹסִיפָה לָהּ כֹּחַ. וּלְהֶפֶךְ, נְפִילַת* מוּסָר, וְכָל רֶשַׁע, לְפִי עֵרֶךְ הַכִּעוּר וְהָרַע שֶׁבְּתוֹכוֹ, כָּךְ הִיא מַחֲלֶשֶׁת אֶת כֹּחָהּ וְאֶת הַיַּחַשׂ* שֶׁיֵּשׁ לִיחִידֶיהָ אֶל כְּלָלוּתָהּ. השפעת הפרט על ישראל

בחייו המוסריים
לָכֵן דַּוְקָא תְּשׁוּעַת יִשְׂרָאֵל* תְּלוּיָה הִיא בַּתְּשׁוּבָה, בְּהַהֲטָבָה הַמּוּסָרִית בְּמַעֲשֶׂה, בְּרֶגֶשׁ וּבְשֵׂכֶל, וְלֹא כֵן תְּשׁוּעַת עַם אַחֵר. יֶשְׁנָם עַמִּים כָּאֵלֶּה, שֶׁהַכֹּחַ הַמַּדְבִּיק אוֹתָם* הוּא דַּוְקָא אֵיזוֹ שְׁאִיפָה כְּלָלִית שֶׁל רֶשַׁע•, שֶׁל חֵפֶץ הִתְגַּבְּרוּת* לְלֹא שׁוּם אִידֵאָל שֶׁל צֶדֶק, וּמִמֵּילָא הוּא* מְלֵא רֶשַׁע, מִפְּנֵי שֶׁמַּה שֶּׁהוּא* דּוֹחֵק* אֶת רַגְלֵי יֶתֶר הָעַמִּים, אֲשֶׁר יָבוֹא עִמָּהֶם בְּמַגָּע, הוּא דָּבָר שֶׁאֵין בְּצֶדֶק עָלָיו יְסוֹד נָכוֹן, וְאִם כֵּן הוּא מְיֻסָּד כֻּלּוֹ בְּרִשְׁעָה, עַל-כֵּן יְכוֹלִים הֵם* לִהְיוֹת מִתְחַזְּקִים גַּם-כֵּן עַל-יְדֵי תִּגְבֹּרֶת רֶשַׁע, וּלְחַזֵּק אֶת אֲגֻדָּתָם עַל-יְדֵי אֵיפַת* זָדוֹן. לֹא כֵן הוּא בִּכְנֶסֶת-יִשְׂרָאֵל. אֶת הַיַּחַשׂ, שֶׁיֵּשׁ לַיְחִידִים שֶׁבָּהּ אֶל כְּלָלוּתָהּ, אִי- אֶפְשָׁר לִתְלוֹת בְּשׁוּם חֹק* אַחֵר כִּי-אִם בַּחֹק הָעֶלְיוֹן שֶׁל אַהֲבַת הַטּוֹב הַיּוֹתֵר נִשְׂגָּב, שֶׁהוּא עוֹמֵד לְהִמָּלֵא* בְּמִלּוּי שְׁאִיפוֹתֶיהָ הַיּוֹתֵר פְּנִימִיּוֹת שֶׁל כְּלָלִיּוּת הָאֻמָּה. עַל-כֵּן כָּל הַמַּעֲשִׂים שֶׁהֵם נוֹבְעִים בְּדֶרֶךְ יָשָׁר, אוֹ גַּם בְּדֶרֶךְ מְסוֹבָב*, מֵהַטּוֹב הָעֶלְיוֹן, הִנָּם מְחַזְּקִים אֶת כֹּחָהּ, וְהָעֲזִיבָה שֶׁלָּהֶם מַחֲלִישָׁה הִיא אֶת כֹּחָהּ.
(אורות ישראל ב, א)
___________________________________

מְיֻסֶּדֶת – זו תכונתה היסודית וזהו תפקידה. הִתְנַשְּׂאוּת מוּסָרִית – השתפרות והטבה מוסרית. בְּאִישֶׁיהָ הַפְּרָטִיִּים – בכל איש מעם ישראל. נְפִילַת – ירידה מוסרית. הַיַּחַשׂ וכו' – הקשר. היחיד קשור לכלל לפי ערך המוסריות שבו. תְּשׁוּעַת יִשְׂרָאֵל – הצלחתם וגאולתם. הַכֹּחַ הַמַּדְבִּיק אוֹתָם – הסיבה המצרפת את היחידים להתכלל יחד לכדי אומה. הִתְגַּבְּרוּת – שליטה על אחרים. הוּא – חפץ ההתגברות. דּוֹחֵק – כובש ושולט בהם. יְכוֹלִים הֵם וכו' – אותם העמים שמיוסדים על הרשע, דווקא עשית רע מחזקת אותם. אֵיפַת – מידה מרובה. חֹק – סיבה טבעית. לְהִמָּלֵא – להגיע לשלמות. מְסוֹבָב – דרך עקיפה.

ביאורים
כל אומה חפצה בישועה. הישועה מהווה מצב שבו האומה מתחזקת ומוציאה לפועל את הטמון בלבבה. ה'יש', המהות, של האומה מתגלה ומופיע, בין אם משמעות הדבר היא להשתחרר מעול זרים ולהיות עצמאית ובין אם לשלוט על אחרים. דבר זה יכול להתרחש רק כאשר היחידים כל כך אוהבים את אומתם עד שהם מוסרים את נפשם למען חזונה. למשל, הישועה של העם ההודי הייתה כאשר היחידים ההודים מסרו נפשם למען הסרת עול הבריטים ששלטו עליהם ואז יכלו לחיות את חייהם לאור תפיסת עולמם.
יש עמים שתפיסת עולמם היא חורבן ורשע. הם נהנים לשלוט באכזריות על עם אחר. ממילא, כאשר היחידים מוסרים נפשם עבור זה הם מחזקים את אומתם וגורמים לה לבוא לידי ביטוי בעולם בצורה יותר חזקה.
איך עם ישראל יזכה לישועה? הדבר תלוי בשאלה מה עומד בתפיסת עולמו. הדבר המרכזי שעומד במהות של ישראל הרצון המתמיד לחיות חיים לאור המוסר האלוהי . ממילא, כאשר היחידים יקדישו את כל חייהם למימוש שאיפה זו, האומה תזכה לגאולה שבה האומה כולה תחיה לאור התכונה הפנימית שלה, שהיא הרצון להטיב לכל הבריאה כולה. אך אם חלילה, רבים מהיהודים יבחרו שלא לחיות לאור המוסר האלוהי, הם יחלישו את האומה ואת הקשר שלהם לעם כולו. חיים כאלו מובילים בקלות את אותם יהודים להנתקות מעם ישראל.
לאור זה, נוכל להבין את דברי חז"ל ש'גאולה תלויה בתשובה'. אם גאולה היא חיים לאור האמת הפנימית שבאומה, חייבת להיות תשובה, דהיינו שינוי ותיקון החיים לאור המוסר האלוהי. חייבים לשנות את מעשינו, רגשותינו ודעותינו באופן שכולם יופנו אל הטוב וישאפו לחיות חיי מוסר לאור דבר ה'. זו הדרך לחזק את האומה ולזכות לגאולה שלמה.

הרחבות
•המוסר באומות העולם
יֶשְׁנָם עַמִּים כָּאֵלֶּה, שֶׁהַכֹּחַ הַמַּדְבִּיק אוֹתָם הוּא דַּוְקָא אֵיזוֹ שְׁאִיפָה כְּלָלִית שֶׁל רֶשַׁע. השמירה על רמה מוסרית גבוהה היא מהותית לעם ישראל מכיון שתפקידם הוא לתקן עולם. גורל זה לא נתון לבחירה. באומות העולם הדברים שונים. שאר האומות נוצרו מתוך התאגדות ציבורית סביב מטרה משותפת, ולפעמים מטרה זו היא מטרה של רשע.
ביטוי מעשי לדברים אלו ניתן לראות בדבריו של הרב קוק במקום אחר: "אירופה נתיאשה בצדק מאלוהים, אשר לא ידעתו מעולם. יחידי האנושיות הסתגלו אל הטוב העליון, אבל לא אומה שלמה. איך עורגים אל הטוב אל הכל לא תוכל כל אומה ולשון להבין, וקל וחומר שלא תוכל להטביע בזה את החותם של יסוד קיומה. על כן כשגברה בימינו הלאומיות וחדרה אל תוך מערכת הפילוסופיה, הוכרחה האחרונה להעמיד סימן שאלה גדול על כל התוכן של המוסר המוחלט, הבא באמת לאירופה רק בשאלה מאת היהדות, וככל זמורת זר לא יוכל עדיין להקלט ברוחה. אותנו, אם נהיה מה שהננו, אם לא נתגבר להתעטף בשמלת זרים, אין שאלת המוסר דוקרת כלל. הננו חשים בקרבנו כולנו, כללות אומתנו, שהטוב המוחלט, הטוב אל הכל, לזאת ראוי לכסוף , ועל יסוד זה ראוי ליסד ממלכה ולהנהיג פוליטיקה, ואנו רואים מבשרנו שהטוב המוחלט הוא הטוב האלהי הנצחי שבמציאות כולה, והננו שואפים תמיד לצאת בעקבותיו במובן לאומי וכללי. על כן האהבה האלהית והדבקות באלהים היא לנו דבר עצמי אשר לא יוכל להמחק ולהשתנות" [אורות התחיה ג]. בדברים אלו מתאר הרב קוק את אחת הסיבות לכפירה שהתפשטה באירופה במאתיים שנה האחרונות: מאחר והגויים לא הצליחו להעמיד אומה מוסרית ולהפוך את המוסריות לערך לאומי, הקשר שלהם עם אלוהים היה קשר חיצוני. דבר זה הוליד הפקרות מוסרית ושכחת אלוהים.

שאלות לדיון
בפיסקה זו מתוארים עמים שהכוח המאחד אותם הוא שאיפה של רשע. אלו עמים כאלה אתה מכיר?
כיצד לדעתך צריך לחזק את מדינת ישראל לאור פיסקה זו? איך ניתן לבצע זאת?
חזרה למעלה

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il