ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

פרק י' חלק ה'

דף הבית ראשי בית מדרש אמונה וחסידות לימוד יומי באמונה נצח ישראל למהר"ל Bookmark and Share
גירסת הדפסה
שלח לחבר הורד דף מקורות

י' אייר התשע"ה

פרק י' חלק ה'

י' אייר התשע"ה



נערך על ידי הרב

מוקדש לעילוי נשמת
ר' אברהם בן דוד ז"ל

הצורה יוצאת לפועל אחרונה, לכן ישראל נבראו אחרונים, כי הם צורת העולם
וְעוֹד תָּבִין זֶה מִן 1 עֶצֶם בְּרִיאָתָם שֶׁל יִשְׂרָאֵל, שֶׁמִּצַּד עַצְמָן יֵשׁ לָהֶם הַמַּעֲלָה הָאֱלֹקִית, וְאֵין בִּטּוּל אֶל דָּבָר זֶה. וְיֵשׁ לִלְמֹד דָּבָר זֶה מִדִּבְרֵי חֲכָמִים, אֲשֶׁר הוֹדִיעוּ לָנוּ דְּבָרִים אֵלּוּ בְּחָכְמָתָם, בְּאָמְרָם (יבמות סא, א): וְאַתֵּן צֹאנִי צֹאן מַרְעִיתִי אָדָם אַתֶּם (יחזקאל לד, לא), אַתֶּם קְרוּיִים אָדָם וְלֹא עוֹבְדֵי גִלּוּלִים קְרוּיִים אָדָם. הִנֵּה אֵין צָרִיךְ רְאָיָה כִּי יִשְׂרָאֵל הֵם עִקַּר הַמְּצִיאוּת בָּעוֹלָם הַזֶּה, כַּאֲשֶׁר יִשְׂרָאֵל בִּפְרָט נִקְרָאִים אָדָם. וְכַאֲשֶׁר תִּתְבּוֹנֵן תִּמְצָא שֶׁהֵם דְּבָרִים בְּרוּרִים מְאֹד, עַד שֶׁאֵין סָפֵק בּוֹ. וְזֶה, כַּאֲשֶׁר תִּרְאֶה בַּבְּרִיאָה שֶׁנִּבְרָא הָאָדָם אַחֲרוֹן לְכָל הַנִּבְרָאִים, וְדָבָר זֶה בְּוַדַּאי אֵינוֹ בְּמִקְרֶה, רַק הוּא 2 נִמְשָׁךְ אַחַר עֶצֶם הָאָדָם. וְזֶה, כִּי רָאוּי דָּבָר שֶׁהוּא כְּמוֹ צוּרָה, וְהַצּוּרָה עַל יָדָהּ יֻשְׁלַם הַכֹּל, לְכָךְ רָאוּי שֶׁיִּהְיֶה אַחֲרוֹן, כִּי הַכֹּל יֻשְׁלַם בָּאַחֲרוֹנָה. וּמִפְּנֵי כָּךְ נִבְרָא הָאָדָם אַחֲרוֹן אֶל הַכֹּל, לְפִי שֶׁהָאָדָם צוּרָה עַל הַתַּחְתּוֹנִים, וְהוּא הַשְׁלָמַת כָּל הַתַּחְתּוֹנִים. וּלְכָךְ נִבְרָא הָאָדָם בָּאַחֲרוֹנָה, כַּאֲשֶׁר הֻשְׁלַם הַכֹּל. וְתִמְצָא דָּבָר זֶה בְּיִשְׂרָאֵל, שֶׁגַּם הֵם נִבְרְאוּ בָּאַחֲרוֹנָה, וְיֵשׁ לָהֶם בָּזֶה סְגֻלַּת הָאָדָם שֶׁנִּבְרָא בָּאַחֲרוֹנָה. שֶׁהֲרֵי לֹא תִּמְצָא שׁוּם אֻמָּה נִבְרֵאת וְיָצְאָה לַפֹּעַל אַחַר יִשְׂרָאֵל, כִּי עַמּוֹן וּמוֹאָב וְעֵשָׂו, הַכֹּל הָיוּ אֻמּוֹת גְּדוֹלוֹת קֹדֶם יִשְׂרָאֵל, כְּמוֹ שֶׁמּוֹכִיחַ מִן הַכָּתוּב, שֶׁמַּזְכִּיר אוֹתָם הַכָּתוּב קֹדֶם שֶׁיָּצְאוּ יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם. אִם כֵּן יֵשׁ לְיִשְׂרָאֵל 3 סְגֻלַּת הָאָדָם אֲשֶׁר הוּא נִבְרָא בָּאַחֲרוֹנָה.
________________________________
הוכחה נוספת, שלא עזב הקב"ה את עם ישראל, 1 מהמהות המיוחדת של עם ישראל. מצד מהותם יש להם מעלה אלוקית, ולדבר זה אין ביטול. דבר זה ניתן ללמוד מדברי חכמים, שהודיעו לנו דבר זה בחכמתם, באמרם: ואתן צאני צאן מרעיתי אדם אתם, אתם קרואים אדם ואין עובדי כוכבים קרואים אדם. אין צורך בהוכחה נוספת, שישראל הם עיקר המציאות בעולם הזה, כאשר רק ישראל נקראים אדם. כשתתבונן בדברים אלו תראה שהם מוכיחים הוכחה ברורה, עד שאין מקום לפקפק בדבר זה כלל. האדם נברא אחרון בין כל הברואים, דבר זה בודאי אינו מקרי, אלא הוא 2 תוצאה ממהותו המיוחדת של האדם. פירוש העניין, לכל חומר יש את הצורה המשלימה את החומר. השלמות באה בסוף, לכן ראוי שהאדם יברא בסוף כל תהליך הבריאה, כי האדם הוא כמו צורה לכל העולם, והוא משלים את העולם. לכן נברא האדם אחרון לכל הברואים, כי הוא המשלים את כל הבריאה. אותו עקרון נמצא גם בעם ישראל. עם ישראל הוא העם שנברא אחרון, כאדם הראשון שנברא אחרון. לא תמצא שום אומה שנבראה אחר עם ישראל. עמון, מואב ועשו היו אומות גדולות קודם לעם ישראל. דבר זה מוכח מהכתובים המזכירים אותם בשמותם עוד לפני צאת ישראל ממצרים. אם כן ישראל, שנבראו אחרונים באומות, הם סגולת האדם, 3 שהוא סגולת הבריאה.


ביאורים

כשמסתכלים על העולם במבט שטחי, ניתן לחשוב שהוא מורכב מארבע מדרגות שונות. המדרגה הנמוכה ביותר היא מדרגת הד ומם, מעליה מדרגת הצ ומח, גבוהה ממנה מדרגת הח י, ובשיא, מדרגת האדם – המ דבר.
אצל חז"ל הדרוג שונה. חז"ל מלמדים אותנו שמעל למדרגת האדם ישנה מדרגה גבוהה יותר, והיא מדרגת ישראל . יסוד זה בא לידי ביטוי בדרשת חז"ל על הפסוק "וְאַתֵּן צֹאנִי צֹאן מַרְעִיתִי אָדָם אַתֶּם" (יחזקאל לד, לא), " אַתֶּם קְרוּיִים אָדָם וְלֹא עוֹבְדֵי גִלּוּלִים קְרוּיִים אָדָם". אמנם גם עם ישראל נראה כלפי חוץ כמו אדם רגיל, וככל שאר בני האדם, אבל בכל זאת, דווקא הם ראויים באמת להיקרא בשם 'אדם'.
מדרגת האדם מתייחדת בכך שהאדם הוא מרומם יותר מהחומר. הוא יכול לשלוט על התאוות והמשיכות שלו, ולנתב את חייו כדי לצמוח ולהתרומם מהשקיעה החומרית, ולהיפתח לשמיעת הקול האלוהי העליון. יכולת זו מצויה בעיקר בעם ישראל, שיש לו טבע אלוהי מיוחד, ולכן דוקא עם ישראל ראוי להקרא 'אדם'.
אמנם גם הגויים יכולים לשלוט ולנצח את המשיכה החומרית שלהם, אבל הם עושים זאת בלא יכולת להיפתח לשמיעת הקול האלוהי העליון, ולא כחלק מההתאמה והמדרגה הרוחנית החבויה בתוכם.
ייחודיות זו של עם ישראל טבועה בו מעצם בריאתו, ובאה לידי ביטוי גם בסדר הבריאה של האומות בעולם. עם ישראל שנברא אחרון הוא ההשלמה של הבריאה, ורק על ידו מקבלת הבריאה כולה משמעות.
יצירת המשמעות בחומר חסר משמעות נעשית על ידי קביעת הצורה שלו. לדוגמה, כאשד ישנה חתיכת מתכת חסרת משמעות, ויוצרים לה צורה של סכין, בזכות זה היא מקבלת את המשמעות שלה. כך גם עם ישראל הוא ה'צורה' של העולם. על ידי עם ישראל מגיע העולם לשלמות, ואז הוא מקבל משמעות.
ההבנה שמדרגת החיים העליונה, שהיא עיקר העולם, מצויה בעם ישראל, ושזהו הטבע המיוחד, שבו נברא העם הזה, מביאה למסקנה שהבחירה בעם ישראל אינה יכולה להשתנות לעולם.

הרחבות
* הייחוד במדרגת האדם
אַתֶּם קְרוּיִים אָדָם וְלֹא עוֹבְדֵי גִלּוּלִים קְרוּיִים אָדָם. כאשר עומדים על השוני בין ישראל לאומות העולם, אפשר להצביע על כמה נקודות שנגזרות מהקביעה שרק אנחנו קרויים אדם:
המהר"ל כאן ביאר שמעלת ישראל בתור אדם היא שהם עיקר הבריאה "כי ישראל הם עיקר המציאות בעולם הזה" ולכן נבראו אחרונים כדי שהכל יהיה מוכן בשבילם.
במקום אחר מוסיף המהר"ל : "האדם הוא בכוח ויוצא אל הפועל. ויראה ששמו מורה על דבר העצמי לו, שהוא מיוחד בו האדם מכל. וזה שהוא נקרא אדם על שהוא עפר מן האדמה." [תפארת ישראל ג] כמו שהאדמה מוציאה צמחים, כך האדם מוציא מן הכוח אל הפועל את תכונותיו הגנוזות בו. ייחודם של ישראל לפי פירוש זה הוא בכך שהם עמלים להוציא את תכונתם הרוחנית אל הפועל, ובם מתגלה צורת האדם השלם בפועל.
הכלי יקר ביאר: "כבר ידוע ששם אדם יורה על אחדות אומה זו ועל השלום שביניהם. לפי שארבע שמות יש לכל אדם ואלו הן: איש, גבר, אנוש, אדם. ובשלושתן מצינו לפעמים בלשון יחיד ולפעמים בלשון רבים... זולת בשם אדם לא מצינו 'אדמים' לשון רבים. ואם-כן, הוא יורה על האחדות" [עוללות אפרים כב] אומות העולם הן קיבוץ של פרטים רבים המתאגדים יחד. בישראל אין הדבר כך, מציאות היחיד המנותק מהכלל היא חסרת משמעות ותוכן.

לעילוי נשמת דוד בן אלכסנדר זיסקינד ז"ל





חזרה למעלה

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il