בית המדרש

  • מדורים
  • קרוב אליך
לחץ להקדשת שיעור זה
מתוך העלון קרוב אליך גליון מס 76

נפשי בשאלתי

*קשה לי עם סיפורי מופתים הזויים ומוגזמים. מה צריך להיות היחס הנכון אליהם? *אני לומד בישיבה ומרגיש שהמוח שלי אטום. מה לעשות? *איך זה שיש היום כל כך הרבה יהודים עם שש מאות אלף נשמות בלבד?

undefined

הרב יהושע שפירא

סיון התשע"ה
2 דק' קריאה
קשה לי עם סיפורי מופתים הזויים ומוגזמים. מה צריך להיות היחס הנכון אליהם?
גם מכות דם וצפרדע יכולות להישמע למישהו כסיפורי מופת הזויים ומוגזמים, ולא פחות מכך קריעת ים סוף, מעמד הר סיני וירידת המן. הניסים הם מיסודות אמונתנו והם מראים שהטבע אינו מגביל את הבורא ומה שקובע את גורל האדם הם סיבות מוסריות ותורניות ולא סיבות חומריות.
יחד עם זאת, אין מצווה להיות פתי. גם בדורנו יש צדיקים שהקדוש ברוך הוא מנהיג אותם בדרך שלמעלה מהטבע, אולם זה תחום שמטבעו עלולים מאוד ליפול בו שקר ורמאות והוא מזקיק זהירות רבה. צדיק אמיתי יאמר לנו שהעיקר הוא לדבוק בה' על ידי תורתו ומצוותיו. אין צורך להעסיק את מוחנו בשאלה מה בדיוק אמת או לא, אלא לעסוק בעבודתו ובאהבתו יתברך, כי זה כל האדם.

אני לומד בישיבה ומרגיש שהמוח שלי אטום. מה לעשות?
אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוון ליבו לשמים. גם אם כל ימיך יקשה עליך הלימוד, ההתמסרות וההשתדלות שלך יקרים בעיני ה', ומי שמקשה עלינו את הלימוד יודע לאמוד את מאמצינו. אנו מתקרבים אליו על פי מה שתלוי בנו, ולא על פי מה שאינו תלוי בנו.
אמנם, עניין הכישרון הוא דבר העשוי להשתנות עם הזמן, ובעזרת ה' כשתתאמץ יפתחו לך שערים רבים בהבנת התורה. מספרים על חלק מרבותינו שבראשית לימודם היה מוחם אטום ומפני מסירותם זכו ונפתחו להם שערי תורה. הרב צבי יהודה זצ"ל סיפר שלמשפט "כל המקיים את התורה מעוני, סופו לקימה מעושר" הוסיפה סבתו את האמרה ש"אין עני אלא בדעת".


איך זה שיש היום כל כך הרבה יהודים עם שש מאות אלף נשמות בלבד?
הידיעה שיש שישים ריבוא אותיות לתורה ואותו מספר של נשמות ישראל מדברת על צורתם השמיימית של ישראל ושל התורה. אם תספור את אותיות התורה תמצא פחות משישים ריבוא, ולחילופין ביציאת מצרים היו יותר יהודים מכך.
הקדוש ברוך הוא יכול להוריד נשמות רבות ושונות משורש אחד אפילו באותו הדור. מספר השורשים והענפים בעץ אינו זהה, למרות שהסתעפות הענפים תלויה במידה לא מבוטלת בהסתעפות השורשים. כך גם המספר שש מאות אלף עוסק בשורשים, ואילו מספר הנשמות שאנו רואים בדורנו הם ענפים מרובים שבעזרת ה' יתרבו עוד, כמאמר הכתוב "ה' אלקי אבותיכם יוסף עליכם ככם אלף פעמים, ויברך אתכם כאשר דיבר לכם".



את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il