בית המדרש

  • מדורים
  • קרוב אליך
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לרפואת

דוד שלום בן סיגל

מתוך קרוב אליך גליון מס 82

האם יש יעד לעבודת ה'?

undefined

רבנים שונים

תמוז תשע"ה
3 דק' קריאה
להתפלל ולהתקשר
הרב אלעזר קעניג רב קהילת ברסלב צפת
מצד אחד השאיפה צריכה להיות הכי גבוהה שאפשר, ומצד שני - האדם צריך להכיר במציאות. לכן רבנו דרש מכל יהודי שילך לשדה ויתבודד שם כל יום במשך שעה, ובשעה הזו יצעק לה': "בורא עולם! העולם הוא עולם עובר; אני יכול לעבור את כל החיים ולא להגיע למה שרוצים ממני בשמיים. הזמן מתקדם, ובסוף צריך לתת דין וחשבון. למישהו עשוי להיות כל הזהב וכל הכסף שבנמצא, אך אל התכלית הוא לא הגיע, ואולי אף לא קרוב אליה כלל. עזור לי להגיע אל התכלית שלי!".
כשאדם מתפלל ומתבודד בכל יום, ה' מזכה אותו להתעלות. לכל אחד יש תפקיד משלו, ואחד הדברים החשובים ביותר הוא לשמוח בכל נקודה טובה שיש בנו, לשמוח על כך שאנו מקושרים לבורא עולם. אם אדם הגיע לתפילה, שמע קדושה, ברכו, קדיש – זו כבר סיבה לשמחה גדולה. צריך לייקר את הרגעים הללו, לא כל אחד זוכה לזה! "אשרינו מה טוב חלקנו".
בסופו של דבר, צריך לזכור שהשלמות האמיתית היא אצל הצדיק. ההתקשרות אליו מראה את גודל האמונה שלנו, ואיך היינו רוצים להיות באמת. האמונה בצדיק יסוד עולם, שמחזיק את העולם כולו על כתפיו, כמו שהעיד רבי שמעון בר יוחאי על עצמו, מלמדת מה חשוב לנו באמת. ובעזרת ה' אם נתפלל ונלמד את ספרי הצדיק, נתקשר אליו באמת, ונזכה למלא את התפקיד שלנו בעולם.

בכל דרכיך דעהו
הרב צפניה דרורי רב העיר קרית שמונה
בהחלט יש יעד לעבודת ה'. היעד של כל יהודי הוא להגיע לדרגה שהוגדרה על־פי חז"ל במשפט אחד: "בכל דרכיך דעהו". הרמב"ם בשמונה פרקים מסביר שזוהי מדרגה בה האדם מנהיג את כל כוחות נפשו, "וישים תכליתם – ה' לבדו". וכל מעשה, דיבור ומחשבה שלו יכוון למעלה, או כלפי מה שיביאו למעלה.

מטרת עבודת ה' שלנו כוללת: עשית מצוות, תלמוד תורה, תפילה, יצירת קדושה בחיי המשפחה, צדקה ואהבת רעים, בניין האומה והארץ, מלאכת כפיים ומלחמה.
הכלל של "בכל דרכיך דעהו" כולל את כל אלה. כך נגיע אל יעודנו השלם לקדושה. לכן אנו מתפללים בכל יום שלוש פעמים – "לתקן עולם במלכות שד־י". וכמו שמסביר הרב קוק זצ"ל: "הרי באמת אין דבר בעולם שאינו לכבודו יתברך, על כן כל מה שעושה – יהיה הכל דברי מצוותו ורצונו, ויבקש בהם את שמו יתברך, ישתדל בכל שכלו וכוחותיו לעשות את מה שהוא עושה בתכלית השלמות" (מוסר אביך).
כדי להגיע לדרגה זו חייבים לחיות מתוך שמחה, בהשקפת עולם נכונה ובאורח חיים ישר וטהור. אז יעשה הכל מתוך אהבת ה' ואהבת חיי העולם הזה המאפשרים לנו את מעשינו, את כוונתנו ואת כל פועלנו. כך ייבנה העולם הבא האישי שלנו, ונקדש את אורח חיינו ואת כל פועלנו לנצח נצחים לטובת העולם כולו.


אין יעד יש עבודה
הרב שניאור אשכנזי רב בראשון לציון
לפי תפיסת בעל התניא, היעד של החיים אינו נמצא באיזו נקודת שיא בעתיד, אלא ברגע הזה ממש. כל רגע שבו כופה האדם את יצרו ומבטל את עצמו לטובת רצון ה', זאת היא "עבודת ה'" שאין למעלה ממנה. כך מוסבר בחסידות, שהמונח "עבודה" הוא משורש "מעבד", כמו המעבד עורות, כיון שתפקידו של האדם הוא "לעבד" את טבעו ולשנותו, וכל פעולת "עיבוד" כזו מביאה ל"אסתלק יקרא דקודשא בריך הוא בכל עלמין" (מתעלה כבודו של הקדוש ברוך הוא בכל העולמות).
היסוד לכך נמצא בדברי הגמרא (חגיגה ט,ב) כי "עובד אלקים" הוא מי ששונה פרקו מאה פעמים ואחת, ואילו "אשר לא עבדו" הוא מי ששונה פרקו מאה פעמים בלבד. מבאר בעל התניא (פרק טו) כי בימיהם היתה הרגילות לשנות כל פרק מאה פעמים, ולכן מי ששנה פעם אחת יותר – הוא הוא העובד אלקים. כיון שעשה יותר מטבעו ורגילותו ובכך "עיבד" את עצמו.
למען האמת, המונח "יעד" הוא אפילו הפוך ומנוגד ל"עבודת ה'". כי אם האדם השיג את היעד, הוא כבר אינו "עובד ה'", אלא הדברים נעשים מעצמם, על אוטומט.
הרבי מלובאוויטש העניק ניסוח נוסף לדברים והרבה לדבר על כך ש"עבודת ה'" היא שיהיה "אכפת לך". להגיע למצב שבו עניני שמים נוגעים לך ונעשים ענין שלך. האדם אינו עובד את ה' רק כמו פועל, שמחכה לסיים את היום, אלא כמו "בעל העסק", שענייני העסק בוערים לו עצמו – וזהו ענין העבודה
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il