בית המדרש

  • מדורים
  • קרוב אליך
לחץ להקדשת שיעור זה
גליון מס 96

מוחין ומידות: שכל ולב?

תכלס תניא פרק ג

undefined

רבנים שונים

חשוון תשע"ו
מבנה הנפש – גם האלוהית וגם הבהמית – הוא אחיד: עשרה כוחות נפשיים שמתחלקים לשני תחומים עיקריים. תחום ראשון נקרא מוחין, ובשלב הזה נסתפק בהסבר הלא מדויק שהכוונה היא לכוחות שכליים (נרחיב בהמשך בפרק י"ח). תחום שני נקרא מידות, כשהכוונה היא לתגובות רגשיות מסוגים שונים, שכל אחת מהן מביאה את האדם לפעול בצורה שונה.
מבנה של עשרה, למי שמכיר, מבוסס על מבנה עשר הספירות, שמפרט את האופנים שבהם אלוהים מתגלה בעולם. העובדה שהמבנה הזה מעוגן בדנ"א שלנו אומרת שאנו ברואים בצלם אלוהים.
מוחין הם חכמה, בינה ודעת.
מידות הן חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד ומלכות. שמות "נפשיים" יותר למידות החסד והגבורה הם אהבה ויראה.
בין המוחין והמידות יש קשר של הולדה: המוחין הם האבא והאמא של המידות. איך זה עובד? ממש כמו בהיריון. בשלב ראשון ישנה הזרעה, קליטה ראשונית של תובנה מופשטת, וזה תפקידה של החכמה, שנקראת גם אבא. בהמשך ישנה הפריה, כשהתובנה הראשונית הזו עוברת לעיבוד של הבינה, שנקראת גם אמא. הבינה היא עיקר ההתרחשות השכלית, הכוח שמברר ומתבונן ומרחיב ומעיין, עד שבסופו של דבר הוא בונה רעיון שלם, מובן ומעובד עד לפרטי פרטים. כעת מגיעה הלידה, כאשר הרעיון לא נשאר רק בתיאוריה אלא מופנם ונקלט ומעורר הדים בלב – בעזרת כוח הדעת, שמייצג התקשרות אכפתית. אלו הדים? תלוי בסוג הרעיון. ייתכן שמדובר ברעיון שמעורר את מידת החסד, אהבה, וייתכן שמדובר ברעיון שמעורר את מידת הגבורה, יראה.
מסקנה חשובה מהמבנה הזה: אין רגשות אמיתיים מבלי שקדם להם תהליך של הבנה והפנמה. רגשות שמתעוררים "ככה סתם", יהיו תמיד שטחיים וחסרי משמעות אמיתית.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il