- מדורים
- קרוב אליך
גליון מס 97
הנפש והלבושים
תניא תכלס פרק ד
גרעין הנפש האלוהית הוא חלק אלוה ממעל. מבנה הנפש עצמה מורכב משלושה כוחות של מוחין ושבעה של מידות. אבל המשימה שמעניקה תכלית לקיום הנפש נמצאת בכלל ברובד חיצוני ו"פרקטי" יותר, לא בעצם היותה של הנפש אלא בפעולות שהיא מבצעת. הסוגים השונים של פעולות הנפש נקראים בשם לבושים, מה שאומר – בפשטות גרפית – שהם חיצוניים לנפש, והיא אמורה להיכנס לתוכם כמו שאדם נכנס לתוך הלבוש.
שלושה לבושים: מחשבה, דיבור ומעשה. הלבושים נותנים ביטוי לכוחות, שהם תכונות הנפש עצמה. בשלב זה אדמו"ר הזקן מדבר על הנפש האלוהית, שכוחותיה יצרו רגשות אהבה ויראה כלפי האל, ובאמצעות הלבושים היא מממשת את הרגשות הללו: מחשבה של לימוד תורה והבנתה; דיבור בדברי תורה, בענייני המצוות או בתחום החיים הרחב של עבודת ה'; מעשה של קיום תרי"ג מצוות בפועל. תכלית החיים: למלא את הימים והרגעים במיצוי של כל אחד מן הלבושים הללו. לדעת ולהבין כל מה שאפשר על ה' ועל התורה, להקדיש אחוז גבוה ככל האפשר מהדיבורים שיוצאים מפינו למטרות הללו ולהשתמש בכוח הגוף לקיום כל המצוות המוטלות עלינו.
אנחנו רגילים להסתכל על הלבוש כטפל אל האדם שלובש אותו, אך במקרה הזה התמונה הפוכה: מחשבה, דיבור ומעשה של תורה ומצוות חצובות משורש שהוא הרבה למעלה ממדרגתם של כל חלקי הנפש האלוקית (נפש, רוח ונשמה). התורה היא חכמתו ורצונו של הקדוש־ברוך־הוא, ולכל דבר ועניין ניתן לומר שהיא והוא – אחד. המשמעות של מתן האפשרות ללמוד תורה ולקיים מצוות, היא שניתן להבין את מי שאינו ניתן להבנה, לתפוס את מי שאינו ניתן לתפיסה, "לגעת" במי שאין לו גוף או דמות הגוף. אלוקים הכניס את עצמו אל תוך אותיות התורה, גנז את רצונו באותיות התנ"ך ובסוגיות התלמוד, והזמין כל יהודי לתפוס, להבין, לדעת ולגעת.
הסגולה הזו אפשרית אך ורק בעולם הזה, שבו אנו מהווים כתובת לרצון ה' ומחויבים במצוותיו. תכלית חיינו בעולם היא להתלבש, להיות מוקפים מכול וכול ברצון ה' – דרך התורה והמצוות. כאשר אנו עושים זאת, אנו דומים למי שמחבק את המלך.
שלושה לבושים: מחשבה, דיבור ומעשה. הלבושים נותנים ביטוי לכוחות, שהם תכונות הנפש עצמה. בשלב זה אדמו"ר הזקן מדבר על הנפש האלוהית, שכוחותיה יצרו רגשות אהבה ויראה כלפי האל, ובאמצעות הלבושים היא מממשת את הרגשות הללו: מחשבה של לימוד תורה והבנתה; דיבור בדברי תורה, בענייני המצוות או בתחום החיים הרחב של עבודת ה'; מעשה של קיום תרי"ג מצוות בפועל. תכלית החיים: למלא את הימים והרגעים במיצוי של כל אחד מן הלבושים הללו. לדעת ולהבין כל מה שאפשר על ה' ועל התורה, להקדיש אחוז גבוה ככל האפשר מהדיבורים שיוצאים מפינו למטרות הללו ולהשתמש בכוח הגוף לקיום כל המצוות המוטלות עלינו.
אנחנו רגילים להסתכל על הלבוש כטפל אל האדם שלובש אותו, אך במקרה הזה התמונה הפוכה: מחשבה, דיבור ומעשה של תורה ומצוות חצובות משורש שהוא הרבה למעלה ממדרגתם של כל חלקי הנפש האלוקית (נפש, רוח ונשמה). התורה היא חכמתו ורצונו של הקדוש־ברוך־הוא, ולכל דבר ועניין ניתן לומר שהיא והוא – אחד. המשמעות של מתן האפשרות ללמוד תורה ולקיים מצוות, היא שניתן להבין את מי שאינו ניתן להבנה, לתפוס את מי שאינו ניתן לתפיסה, "לגעת" במי שאין לו גוף או דמות הגוף. אלוקים הכניס את עצמו אל תוך אותיות התורה, גנז את רצונו באותיות התנ"ך ובסוגיות התלמוד, והזמין כל יהודי לתפוס, להבין, לדעת ולגעת.
הסגולה הזו אפשרית אך ורק בעולם הזה, שבו אנו מהווים כתובת לרצון ה' ומחויבים במצוותיו. תכלית חיינו בעולם היא להתלבש, להיות מוקפים מכול וכול ברצון ה' – דרך התורה והמצוות. כאשר אנו עושים זאת, אנו דומים למי שמחבק את המלך.

קרוב אליך (533)
הרב ד"ר יונתן זקס זצ"ל
123 - לברך את המורחב שבינינו
124 - הנפש והלבושים
125 - ברכת הגוף וברכת הנשמה
טען עוד

למה יצחק אהב את עשו
גליון 151
הרב ד"ר יונתן זקס זצ"ל | כסלו תשע"ז

קרוב אליך פרשת וישלח תשפ"ג
רבנים שונים | טו כסלו תשפ"ג

קרוב אליך סוכות תשפ"ג
גליון 347
רבנים שונים | תשרי תשפ"ג

קרוב אליך פרשת תולדות תשפ"ג
גליון מספר 443
רבנים שונים | כסלו תשפ"ג

רבנים שונים

מסכת מכשירין פרק ב משנה יא, א
ז חשוון תשפ"א

מגד ירחים חודש שבט תשע"ב
גליון מס' 149 בהוצאת "בית הרב"
תשע"ב

מסכת חלה פרק א משנה ב,ג
כז אלול תשפ"ב

הפעלת כסא-גלגלים בשבת
אדר תשע"ב
ל"ג בעומר: סוד כוחו של רשב"י
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
מדוע ראש השנה זכה להיות שני ימים וכיצד מתנהלים בחג כזה?
איך ללמוד אמונה?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
מי צריך את הערבה?
הלכות שטיפת כלים בשבת
סדרת החינוך של הטבע!
האם עדיין צריך לצום בעשרה בטבת?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
האם מותר לפנות למקובלים?

הלכות ברכות ומנהגי ט"ו בשבט
מתוך "קול צופייך" גיליון 391
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל
