- מדורים
- קרוב אליך
גליון 111
מה פירוש האמרה "כל הגדול מחברו, יצרו גדול הימנו"?
האם יש ערך לכך שיהודים מקיימים מצוות בלי אמונה? למשל חילונים אתאיסטים שמקיימים ברית מילה או סוגרים את העסק בשבת?
וכי תעלה על דעתך שאדם ייקח את בנו בגיל שמונה ימים, יחבול בו וישנה את מבנה גופו לכל חייו בלי להאמין? בין אם הוא מודע לה ובין אם לא, מפעמת בקרבו אמונה גדולה. המעשה מעיד כאלף עדים על כך, כמאמר הפסוק בתהלים – "כל מצוותיך אמונה".
נכון, היינו שמחים שהאמונה החבויה תתגלה אל פני השטח, תאיר את האישיות ותכוון את המעשים. אך מי שמתבונן בעין פקוחה, אינו יכול להטיל ספק בכך שאומה שסוגרת את פעילותה העסקית בשבת ומלה את בניה כדת וכדין, היא אומה של מאמינים בני מאמינים. בעזרת ה', אמונה זו עוד תתעורר ותאיר את כל אופק החיים לפרט ולכלל.
אם ה' הוא באמת אינסוף, איך אפשר לדבר עליו בכלל?
לא רק שאי אפשר לדבר עליו – אפילו לחשוב עליו אי אפשר, וכמו שאומרים חז"ל "לית מחשבה תפיסא ביה כלל" (אין מחשבה תופסת בו כלל). ה' הוא למעלה מכל גבול ואין לנו יכולת לתופסו אפילו במחשבה, כל שכן בדיבור ובמעשה.

אך כן אפשר לעסוק בדרכי הנהגתו וגילויו, בטוב הנהגתו את העולם ואת האדם הפרטי, וכן אפשר ללמוד ולהבין את רצונו וחכמתו המתגלים בתורה שקיבלנו בהר סיני, ועל ידי כך לדבוק בו.
עם זאת, עמוק בתוכנו שוכנת הנשמה, אשר זוכרת את בית אביה בנעוריה טרם שירדה לעולם הזה. ולמרות שאין לנו מילים לתאר ולהשיג זאת, ובודאי לא להגדיר מקום זה בתוכנו, אמונה זו מאירה את כל מחשבותינו, דיבורינו ומעשינו.
מה פירוש האמרה "כל הגדול מחברו, יצרו גדול הימנו"?
אין להתפלא על כך שגדולי רבותינו היו מצויים במאבק כנגד היצר הרע. כגודל החיוניות וכוחות החיים החיוביים שהיו בהם, נטע הקדוש ברוך הוא כוחות שעלולים לשמש גם לרעה.
בכל עת ובכל מצב יש לכל אדם בחירה חופשית. מאבק פנימי מתחולל גם בקרבו של צדיק ('בינוני' בלשון התניא) והוא עלול ליפול, כשם שבקרב הרשע טמון יצר טוב שיכול להפך את דרכו ברגע.
אלא שיש להיזהר מהמחשבה שבעצם 'כולנו בסירה אחת' ושאין הבדל מהותי בין הצדיקים ובינינו. הצדיקים מכריעים את כל המאבקים לטובה. דווקא בגלל שיצרם גדול ובכל זאת הם מנצחים אותו, קדושתם גדולה מאחרים.
ואם אנו שומעים על ענקי עולם שיש בהם חטא – עלינו לעיין כיצד להבין זאת נכונה, כפי שאמרו חז"ל: "כל האומר פלוני חטא – אינו אלא טועה".
וכי תעלה על דעתך שאדם ייקח את בנו בגיל שמונה ימים, יחבול בו וישנה את מבנה גופו לכל חייו בלי להאמין? בין אם הוא מודע לה ובין אם לא, מפעמת בקרבו אמונה גדולה. המעשה מעיד כאלף עדים על כך, כמאמר הפסוק בתהלים – "כל מצוותיך אמונה".
נכון, היינו שמחים שהאמונה החבויה תתגלה אל פני השטח, תאיר את האישיות ותכוון את המעשים. אך מי שמתבונן בעין פקוחה, אינו יכול להטיל ספק בכך שאומה שסוגרת את פעילותה העסקית בשבת ומלה את בניה כדת וכדין, היא אומה של מאמינים בני מאמינים. בעזרת ה', אמונה זו עוד תתעורר ותאיר את כל אופק החיים לפרט ולכלל.
אם ה' הוא באמת אינסוף, איך אפשר לדבר עליו בכלל?
לא רק שאי אפשר לדבר עליו – אפילו לחשוב עליו אי אפשר, וכמו שאומרים חז"ל "לית מחשבה תפיסא ביה כלל" (אין מחשבה תופסת בו כלל). ה' הוא למעלה מכל גבול ואין לנו יכולת לתופסו אפילו במחשבה, כל שכן בדיבור ובמעשה.

קרוב אליך (534)
הרב יהושע שפירא
189 - האם ה' רוצה שנתחבר אליו בדרכים נוספות?
190 - מה פירוש האמרה "כל הגדול מחברו, יצרו גדול הימנו"?
191 - בין חגורה שחורה לגארטל
טען עוד
עם זאת, עמוק בתוכנו שוכנת הנשמה, אשר זוכרת את בית אביה בנעוריה טרם שירדה לעולם הזה. ולמרות שאין לנו מילים לתאר ולהשיג זאת, ובודאי לא להגדיר מקום זה בתוכנו, אמונה זו מאירה את כל מחשבותינו, דיבורינו ומעשינו.
מה פירוש האמרה "כל הגדול מחברו, יצרו גדול הימנו"?
אין להתפלא על כך שגדולי רבותינו היו מצויים במאבק כנגד היצר הרע. כגודל החיוניות וכוחות החיים החיוביים שהיו בהם, נטע הקדוש ברוך הוא כוחות שעלולים לשמש גם לרעה.
בכל עת ובכל מצב יש לכל אדם בחירה חופשית. מאבק פנימי מתחולל גם בקרבו של צדיק ('בינוני' בלשון התניא) והוא עלול ליפול, כשם שבקרב הרשע טמון יצר טוב שיכול להפך את דרכו ברגע.
אלא שיש להיזהר מהמחשבה שבעצם 'כולנו בסירה אחת' ושאין הבדל מהותי בין הצדיקים ובינינו. הצדיקים מכריעים את כל המאבקים לטובה. דווקא בגלל שיצרם גדול ובכל זאת הם מנצחים אותו, קדושתם גדולה מאחרים.
ואם אנו שומעים על ענקי עולם שיש בהם חטא – עלינו לעיין כיצד להבין זאת נכונה, כפי שאמרו חז"ל: "כל האומר פלוני חטא – אינו אלא טועה".

קרוב אליך פרשת תרומה תשפ"ג
גליון מספר 455
רבנים שונים | אדר תשפ"ג

קרוב אליך פרשת בא תשפ"ג
גליון 452
רבנים שונים | שבט תשפ"ג

קרוב אליך פרשת בראשית תשפ"ג
גליון מספר 438
רבנים שונים | תשרי תשפ"ג

3 דברים קצרים לט"ו בשבט
תשע"ו, גליון 109
רבנים שונים | טו בשבט תשע"ו

הרב יהושע שפירא
ראש ישיבת רמן גן.
מורשה קהילת יעקב
כ"א תשרי תשע"א
קלותה של תשובה
מבט חדש שמלמדנו מדרש קהלת
ה' תשרי תשע"ד

נפשי בשאלתי
מתוך העלון קרוב אליך גליון מס 78
סיון התשע"ה

כיצד היא האהבה?
תמוז תשפ"ב
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
בדיקת פירות ט''ו בשבט
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות
על מה בכלל שמחים בט"ו בשבט?
מה המשמעות הנחת תפילין?
האם מותר לפנות למקובלים?
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
למה ללמוד גמרא?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
איפה מדליקים נרות חנוכה בבניין?

הלכות פסח
מתוך 'קול צופייך' גיליון 396
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | אדר תשס"ז
חַיָּב אָדָם לִרְאוֹת אֶת עַצְמוֹ כְּאִילּוּ הוּא יָצָא מִמִּצְרָיִם
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

רעיונות לפסח
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ז - תש"ס
