בית המדרש

  • מדורים
  • קרוב אליך
לחץ להקדשת שיעור זה
גליון מס 160

מהי הבשורה הרוחנית של דור ה- Y ?

undefined

רבנים שונים

שבט תשע"ז
3 דק' קריאה
אין גבולות
הרב חגי לונדין ר"מ בישיבת ההסדר שדרות
דור ילידי שנות השמונים והתשעים, המכונה בשפה המקצועית 'דור ה-Y', הנו, כמו כל דור חדש, מושמץ ללא הרף בידי הדורות הקודמים. במה לא מאשימים אותם? שהם אגוצנטריים; מחפשים חיים קלים; לא מסוגלים להתחייב; חסרי יוזמה; נרקסיסטים. גם אם כל זה מדויק (וזה לא). יש בדור ה-Y תכונה נפלאה – פתיחות לשינויים! היכולות הווירטואליות והטכנולוגיות של הדור הנוכחי מלמדות אותו ואותנו כלל חשוב: אין גבולות!
לחוסר גבולות יש את החסרונות שלו, כידוע; אולם יש גם יתרון אדיר – בקשת אלוקים אמיתית. הרב קוק מדייק בפסוק "ישמח לב מבקשי ה'" כי דוד המלך מתנסח בפועל "מבקשי" ה' ולא "מוצאי" ה', מפני ש"הבקשה בעצמה היא התכונה המבוקשת, לא המציאה, שהיא תמיד בלתי אפשרית, כי הננו צועדים מגודל אל גודל, ומבקשה לבקשה, מבהירות לבהירות ומודאות לודאות יותר עליונה" (עולת ראיה, א, רא). הרב קוק מחנך אותנו לעולם בו אין "יעד סופי" בעבודת אלוקים. אי אפשר "לתפוס" את אלוקים, אי אפשר "להגיע" לשלמות. ברגע שהגענו לאלוקים ולשלמות – זהו כבר אינו אלוקים וזו כבר אינה שלמות. ניתן להתקדם אל אלוקים ולהתקדם אל השלמות ועצם התהליך הוא ההשגה.
התרבות החילונית־המודרנית (דור ה-X ואחורה) חיפשה אלוקים שניתן 'לתפוס'. דמיינה שהשכל האנושי, המדע, הערכים האנושיים – הם הגבול המוחלט ואין יותר ממנו. דור ה-Y מקדם את האנושות לקומה עליונה יותר, לפתיחות מוחלטת. מבחינה מעשית – ההשלכות הן הרסניות: הערכים האנושיים מאבדים את מקומם והחברה נכנסת לסחרור, כפי שאנו רואים בכל יום. אולם מבחינה נפשית לאט לאט מתפתחת תביעה לערכים מסוג אחר, לערכים שלא ניתן למשש אותם, לא פיזית ולא רוחנית. שאיפה אל האינסוף.

דור ה-Why
הרב ידידיה צוקרמן מנהל חינוכי ישיבת אמי"ת, כפר גנים
מי שפוגש את הנוער והצעירים באופן ישיר, בגובה העיניים (כשאינן מרוכזות בסמארטפון...), עלול להיות מופתע מהעוצמות המיוחדות, מהאופטימיות והשמחה, מהחברתיות ומהאכפתיות. הדור הזה, שסופג מחוקרים ומרצים בעיקר עלבונות וביקורות, הוא דור המתמודד עם אתגרים רוחניים גדולים שלא היו מעולם, ומוצא בקרבו תעצומות נפש וגבורה גדולים בהתאמה. האר"י הקדוש אמר לתלמידו רבי חיים ויטאל "כי מעשה קטון מאוד בדור כזה, שקול כמה מצוות גדולות שבדורות אחרות, כי בדורות אלו הקליפה גוברת עד מאוד מאוד לאין קץ". תקראו את זה שוב, ותחשבו עם מה מתמודדים בדור שלנו, וכמה שקול היום כל מעשה קטן.
דור ה-Y, נקרא בקריצה גם דור ה-Why, כיוון שהוא מערער על אמיתות היסוד הבסיסיות ביותר ומעלה שאלות על דברים שנחשבים מובנים מאליהם, כמו לימודים, עבודה ומשפחה. זהו דור שמוכן לוותר על היציבות, בשביל האותנטיות. לוותר על המוכר לכולם בשביל למצוא את הגוון המיוחד. לוותר על האוצר מתחת לגשר בעיר זרה, בשביל למצוא אותו מתחת לתנור שלי. תנור המסמל את הלהט והחום שיש בתוך הבית פנימה. הדור הזה שכל כך צמא ללהט ולדבקות שהיו בימים של מקדש ונבואה, לא מוכן לחכות עוד. וככל שהצמא גדול יותר, הזעקה כואבת יותר, וישועת ה' קרובה לבוא. "וְהָיָה אַחֲרֵי כֵן אֶשְׁפּוֹךְ אֶת רוּחִי עַל כָּל בָּשָׂר וְנִבְּאוּ בְּנֵיכֶם וּבְנוֹתֵיכֶם".

מפץ האשליות הגדול
גילי שושן שחקן, יוצר ומנחה סדנאות לצמיחה רוחנית
יופי, אז כל האשליות התנפצו! המציאות הוכיחה בוודאות שהתארים האקדמיים לא באמת מביאים לצעירים את ההצלחה וההסתדרות החלומית שציפו לה. לשוק העבודה אין יכולת להציע לצעירים משכילים, אפילו לבעלי תואר שני, לא את המשכורות שהם מחפשים, לא את העניין ואפילו לא את הקביעות שהם מחפשים. על פי נתונים סטטיסטיים: שליש מצעירי העולם(!) או מובטלים ונתמכים על ידי הוריהם, או מחפש את עצמו עדיין. בקיצור, כמו ששר הזמיר הטרגי זהר ארגוב, "בלי עתיד, בלי תקווה, בלי חלום". או כמו ששלום, החייל הבודד שאירחנו בשבת האחרונה, ענה לסטודנטית לרפואה שגם התארחה בשולחן השבת שלנו, כששאלה אותו למה הוא לא ממשיך את לימודיו לתואר שני, "יט'סדאזנט רילי מתר" - כלומר "זה לא באמת משנה" - שום תואר לא באמת נותן סחורה.
אז לאן הולכים מכאן? אם גם הרוח לא באמת "נותנת בראש", וגם החומר התגלה כבר מזמן כלא רלוונטי כתשובה לאושר אמתי, אז לאן מתקדמים?
לעניות דעתי (וכבר רואים את זה מופיע במציאות), לא תהיה לאנושות ברירה - האלטרנטיבה הרצינית היחידה שתהיה פתוחה בפנינו היא נתיב השלום האמתי; להתחבר לשלום המבורך שנמצא בלבנו ומאחד בין כל ניגוד אפשרי; להתחבר לשלום שהוא העצמי האמתי של כולנו, שדיבר אלינו מאז ומעולם וקרא לנו לבוא אליו בשמחה לא כ"דתיים", "מסורתיים", "חוזב"שים", דתל"שים, "משכילים", "ציוניים", אלא כדורשי אמת פשוטה בתכלית. ולא באנו. כנראה היינו צריכים שיתרחש מפץ האשליות הגדול הזה של שני המאורות הענקיים שתלינו בהם את תקוותינו - הממון והאקדמיה.
אה, דרך אגב, עוד ניפוץ מרהיב של אשליה חזקה ועתיקת יומין: כדי לרכוש את הידע הפרקטי המאיר והמאשיר הזה, ששמור עבור דור ה-Y אלפי שנים בכתבי חכמי האמת של תורת הסוד היהודית – כבר לא צריך להיות "דוס" או להתחפש לאדם "מסורתי". אפשר גם להיות סתם בנאדם פשוט שבא לו להתעורר כבר ולפתוח את העיניים.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il