ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
בית המדרש מדורים שו"ת "במראה הבזק"

הזמנת בעל-קורא שמחלל שבת

--- ---אדר א תשע"ט
מוקדש לרפואת
שלמה בן לאה
לחץ להקדשת שיעור זה
מסצ'וסטש, ארה"ב Massachusetts, USA
אלול תשנ"ב

שאלה
כשהרב נוסע ונעדר מקהילתו, הרבה פעמים אי אפשר להשיג בעל קורא שומר שבת לקרוא בתורה בשבת. יש באזור אחד שמוכן לבוא, אבל הוא לא שומר שבת, וברור שיבוא ע"י רכב בשבת (הוא גר במרחק כ20- קילומטרים מבית הכנסת ולא מוכן להתארח בקהילה למשך השבת). בעבר הרב הדריך את קהילתו שלא יזמינו את בעל קורא, ואחד מהמתפללים יקרא מהבימה, מתוך חומש, את פרשת השבוע (בלי ברכות כמובן). אין אף אחד שיכול לקרוא מהתורה אפי' אם יקריאו לו מלה במלה (כנראה שיקח כ"כ הרבה זמן שלא יסכימו הקהל לחכות).
האם הדרכה זו נכונה, או האם בקהילה שממילא רובם ככולם של המתפללים מחללי שבת, עדיף לשתוק, ולתת למתפללים להזמין את הבעל קורא המחלל שבת ביזמתם?

תשובה
להלן התשובה ומראי-המקומות לשאלתך מיום ה' באלול התשנ"ב.
בהזמנתו של בעל-קריאה שיבוא ויקרא בשבת, באופן כזה שוודאי יחלל שבת מחמת שגר רחוק מאוד מבית-כנסת, יהיה משום הכשלתו באיסור חילול שבת, והמזמין עובר על "לפני עוור לא תתן מכשול" ודינו כמסית 1 . לכן יפה עשה כבודו שמחה באנשי קהילתו שלא להזמין את בעל-הקריאה.
ועיין עוד שו"ת ב"מראה הבזק" ח"א סי' כה (תשובה לא במהדורה החדשה, מובאת בהמשך) בעניין אי-חובת מחאה במחלל שבת הרוצה לבוא לבית-הכנסת, ונראה שצדדי ההיתר דשם אינם שייכים בנדון דידן כלל, ומ"מ תלוי הדבר בשיקול דעתו של הרב.




^ 1."אגרות משה" או"ח ח"א סי' צט.
עוד בנושא שו"ת "במראה הבזק"

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il