- מדורים
- רביבים
צניעות ולימודי מקצוע
לימודים ועבודה בסביבה שיש בה נשים לבושות שלא בצניעות * כשיש רק דרך אחת ובה נשים שאינן לבושות בצניעות, מותר לעבור בה. מי שעלול להיכשל, אסור לו להכניס את עצמו לניסיון.
שאלה: האם יש היתר ללמוד באוניברסיטה שלומדים בה בנים ובנות בערבוביה, כאשר חלק מהסטודנטיות והמרצות אינן מתלבשות כהלכה?
תשובה:מדובר בצורך גדול מאוד, הן מצד הפרנסה, הן מצד הצורך האישי של אדם למצות את כישרונותיו בתחום שבו הוא מוכשר ומעוניין, והן מצד הצורך הציבורי הכללי, שדתיים יוכלו להיות פעילים בכל תחומי החיים. ועל כן כל זמן שהאדם יודע בעצמו שלא יבוא להיכשל באיסורי עריות, ויישאר דבק בתורה ובמצוות, מותר לו ללמוד באוניברסיטה.
ודומה הדבר לאדם שצריך ללכת למקום מסוים, שמבואר בגמרא שאם יש לפניו שתי דרכים, באחת ישנן נשים שאינן לבושות בצניעות, ובשנייה אין נשים לא צנועות, עליו ללכת בדרך הטובה, ואם בחר ללכת בדרך שיש בה נשים שאינן צנועות, הרי הוא רשע. אך אם יש לפניו דרך אחת בלבד ובה נשים שאינן לבושות בצניעות, מותר לו ללכת בה.
וכל מה שאמרו חכמים שעל האדם ללכת בדרך שאין בה נשים פרוצות לא אמרו אלא במקום שאין הבדל משמעותי בין שתי הדרכים. אבל אם הדרך הצנועה ארוכה בהרבה, אין חיוב ללכת בה, והרי הוא נחשב כמי שיש לפניו רק דרך אחת.
וכן לגבי לימודי מקצוע: מי שיכול ללמוד בשני מקומות, באחד מהן יש בעיות צניעות ובשני אין, חובתו ללמוד במקום הכשר, גם אם לשם כך יצטרך להאריך מעט את דרכו או שיצטרך להתגמש מעט בתוכניותיו. אבל אם המקום הכשר יותר רחוק באופן משמעותי ממקום מגוריו, או שאי אפשר ללמוד בו את המקצוע שהוא מעוניין ללמוד, וקשה לו להתפשר על לימוד מקצוע אחר, אזי מותר לו ללמוד במקום שיש בו נשים שאינן לבושות כהלכה.
וכן בפועל מצינו סוחרים שמוכרים סחורתם לנשים שאינן צנועות, וכן פקידים שעובדים במקומות שמגיעות אליהם נשים שאינן צנועות, ואין מעלים בפני הסוחרים הדתיים דרישה להימנע מלמכור לנשים שאינן צנועות. וכן אין תובעים מאדם להימנע ללכת למשרדים שהפקידות לבושות שם בחוסר צניעות, מפני שכאשר ישנו צורך גדול, אין איסור. אמנם אם אדם יודע בעצמו שמתוך כך הוא עלול להיכשל באיסורי עריות, אסור לו להכניס את עצמו לניסיון.
תשובה:מדובר בצורך גדול מאוד, הן מצד הפרנסה, הן מצד הצורך האישי של אדם למצות את כישרונותיו בתחום שבו הוא מוכשר ומעוניין, והן מצד הצורך הציבורי הכללי, שדתיים יוכלו להיות פעילים בכל תחומי החיים. ועל כן כל זמן שהאדם יודע בעצמו שלא יבוא להיכשל באיסורי עריות, ויישאר דבק בתורה ובמצוות, מותר לו ללמוד באוניברסיטה.
ודומה הדבר לאדם שצריך ללכת למקום מסוים, שמבואר בגמרא שאם יש לפניו שתי דרכים, באחת ישנן נשים שאינן לבושות בצניעות, ובשנייה אין נשים לא צנועות, עליו ללכת בדרך הטובה, ואם בחר ללכת בדרך שיש בה נשים שאינן צנועות, הרי הוא רשע. אך אם יש לפניו דרך אחת בלבד ובה נשים שאינן לבושות בצניעות, מותר לו ללכת בה.
וכל מה שאמרו חכמים שעל האדם ללכת בדרך שאין בה נשים פרוצות לא אמרו אלא במקום שאין הבדל משמעותי בין שתי הדרכים. אבל אם הדרך הצנועה ארוכה בהרבה, אין חיוב ללכת בה, והרי הוא נחשב כמי שיש לפניו רק דרך אחת.
וכן לגבי לימודי מקצוע: מי שיכול ללמוד בשני מקומות, באחד מהן יש בעיות צניעות ובשני אין, חובתו ללמוד במקום הכשר, גם אם לשם כך יצטרך להאריך מעט את דרכו או שיצטרך להתגמש מעט בתוכניותיו. אבל אם המקום הכשר יותר רחוק באופן משמעותי ממקום מגוריו, או שאי אפשר ללמוד בו את המקצוע שהוא מעוניין ללמוד, וקשה לו להתפשר על לימוד מקצוע אחר, אזי מותר לו ללמוד במקום שיש בו נשים שאינן לבושות כהלכה.
וכן בפועל מצינו סוחרים שמוכרים סחורתם לנשים שאינן צנועות, וכן פקידים שעובדים במקומות שמגיעות אליהם נשים שאינן צנועות, ואין מעלים בפני הסוחרים הדתיים דרישה להימנע מלמכור לנשים שאינן צנועות. וכן אין תובעים מאדם להימנע ללכת למשרדים שהפקידות לבושות שם בחוסר צניעות, מפני שכאשר ישנו צורך גדול, אין איסור. אמנם אם אדם יודע בעצמו שמתוך כך הוא עלול להיכשל באיסורי עריות, אסור לו להכניס את עצמו לניסיון.
רביבים (722)
הרב אליעזר מלמד
177 - האיסור לדון בפני בתי משפט חילוניים
178 - צניעות ולימודי מקצוע
179 - מוסיקה חסידית לעומת לועזית
טען עוד
דין ומנהג ביום הכיפורים
הרב אליעזר מלמד | תשרי תשס"ז
העבדות בימינו
רביבים
הרב אליעזר מלמד | כ"ט שבט תשפ"א
מחיר חילופי שבויים
הרב אליעזר מלמד | כסליו תשפ"ד
הכשרת המטבח
הרב אליעזר מלמד | ניסן תשס"ו
איך עושים קידוש?
שופר
הקשבה בזמן של פילוג
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
שבועות מעין עולם הבא!
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
מהו הסוד הגדול של רחל אימנו?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
הלכות שטיפת כלים בשבת

תפילה לשלום המדינה ולחיילי צה"ל
הסידור המהיר

סדר הדלקת נרות חנוכה
נוסח אשכנז - הנוסח המלא
הסידור המהיר

הלכות פדיון שבויים
הרב שמואל אליהו | סיון תשס"ח

מְהָרְסַיִךְ וּמַחֲרִבַיִךְ מִמֵּךְ יֵצֵאוּ
הרב יוסף כרמל | אב תשע"ה
מלחמה - בירור הטוב והרע
אורות המלחמה, סעיף ד
הרב ש. יוסף וייצן | י"ג כסלו תשפ"ד
שאיפה לשלמות של יעקב ושלנו
שיחת מוצ"ש פרשת וישלח תשפ"ד
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ט כסלו תשפ"ד
