כח הדיבור הוא החיבור של הגוף והנשמה.
השפעת הדיבור על העולם, וחשיבות כל דיבור של קודש.
עם ישראל - סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה.
הבעיה בממשלה בתמיכת הערבים.
נבואת איש האלוקים לירבעם. נביא השקר מבית אל גורם לאיש האלוקים לחזור לבית אל ולעבור על ציווי ה', איש האלוקים נענש בעונש חמור, מה היה כל כך חמור בחטאו של איש האלוקים? מדוע שינה איש האלוקים מצווי ה'? מה הייתה מטרת נביא השקר?
רבי אליעזר ורבי יהושע נחלקו האם הגאולה תלויה בתשובה, האם העולם נברא בתשרי או בניסן, האם הגאולה בתשרי או בניסן, והאם החכמה הינה בראש או בלב. מחלוקות אלו מהותיות, קשורות זו בזו, ומבטאות את השאלה מה העיקר: החסד או הדין. "זה הדבר אשר ציווה ד' תעשו", אור החיים והנציב מבארים מהו הדבר. והתקדשתם והייתם קדושים, ואם לא - ונטמתם בם.. אין בינוניות, עם ישראל הכי גבוה או הכי נמוך.
ההבדל בין אמונתנו לבין אמונת הגויים.
המספר שבע מבטא את הנק' שהקב"ה מנהיג את העולם ע"פ הטבע בדרך כלל, לעומת המספר שמונה שהנו מבטא את הנק' שיש דברים שהם מעל הטבע.
שבטי יהודה ובנימין מתאספים להילחם נגד ממלכת ישראל, אולם בעקבות ציווי ה' הם חוזרים לביתם. ירבעם מבסס את הממלכה ובונה שני עגלים בבית אל ובדן. לעיר בית אל יש עבר רוחני גדול, לכן ירבעם עושה שם מרכז רוחני אלטרנטיבי לירושלים. כל מה שעושה ירבעם מונע מתוך גאוותו. בתלמוד הירושלמי מתואר אחרת, מטרת ירבעם לבסס את הממלכה על עבודה זרה.
הדור קיבלוה זה מרצון, צריך לראות שכל המציאות מובלת ע"י הקב"ה, כמו בפורים, לקחת את ההסתכלות של פורים ליום יום. הסבר לעסוק בדברי תורה, להיות שייך לתורה, להבין שהצד הרוחני הוא הצד העיקרי
האדם צריך שיהיו לו חברים, אך שלא ירבה לבקרן בצורה מוגזמת פן ישנאוהו.
בכך שאדם חברותי זה מעיד כל כך אשר אין אצלו את החסרונות אשר מביאים בעקבותיהם העניות והעשירות, יראת הבריות מצד אחד ועזות מצד שני.
ע"פ הסבר המדרש לפס" הכוונה הנה שאל תרבה לחטוא, ולהביא קרבנות פן ישנאך הקב"ה ח"ו, אבל עולות תביא בשפע. כאשר אדם מביא קרבן אך הנו חושב לחזור ולחטוא, הקב"ה שונא את הקרבן והנו תועבה לפניו.
לאחר שעם ישראל מכה בפלישתים הוא רעב בגלל שבועת שאול שלא יאכלו, ואוכל בלא לכסות את הדם. שאול רואה את זה ומתקן את הבעיה ע"י בניית מזבח. שאול רוצה להמשיך את הרדיפה אחרי הפלישתים. התבונָנו בתקשורת שבין שאול לעם ןבין שאול לה'.