ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

תיקון נזק והשבת גזל | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ו אלול תשע"ו

תיקון נזק והשבת גזל


כולל דיינות בית אל

שאלה:
שלום כבוד הרב,
ברצוני לשאול את הרב לגבי 2 מקרים:
א. לפני מספר שנים, הייתי נהגת חדשה, נהגתי בלילה והייתי עייפה, נסעתי אחורה עם המכונית ופגעתי בטעות במכונית אחרת. אני נבהלתי ונסעתי משם, לא יצאתי אפילו לבדוק את הנזק.
אינני יודעת מי הבעלים של המכונית הזו, וגם לא מה מידת הנזק. אני רק משערת שהנזק לא היה גדול מכיוון שנסעתי אחורה לאט.

ב. השתמשתי במדפסת במקום עבודתה של אימי לצורך הדפסות אישיות, כששאלתי את אימי האם מקום עבודתה מסכים לכך לא קיבלתי תשובה ברורה, כנראה שהתשובה היא שלא.

איך מתקנים בשני המקרים? האם אפשר לעשות השערה של סכום הנזק האפשרי(במקרה הראשון) וההדפסות (במקרה השני) ולתרום אותו אנונימית לארגון כמו מד"א שנותן שירות לכלל הציבור?

תודה רבה על התשובות המפורטות לשאלותי בעבר.
שנה טובה ומתוקה.

תשובה:
בס"ד
שלום וברכה:

א) הואיל ואת לא מכירה את בעל הרכב, עליך לרשום לעצמך חיוב זה, עד שיבא אליהו ויזהה את הניזק.

מצינו בגזלן שאינו יודע למי להשיב כגון גזל רבים, שיעשה בממון צרכי רבים. יש מקום לדון האם גם בנזיקין הדין כך?
הרב קוק זצ"ל כותב בספר אורח משפט הלכות נחלות יח "...ולכאורה נראה שצריך שיהיו צרכי רבים הללו במקום שהנגזל או יורשיו עלולים להיות נהנים מזה, אמנם כ"ז הוא בגזל ממש דבאיסורא אתא לידי', אבל בהלואה כ"ז שאינו יודע למי להחזיר, לא חלה עליו חובת פרעון, וראוי הי' להוציא מתחת ידו ולהניח במקום בטוח, אם ירצה לצאת ידי שמים, בתנאי שאם בזמן מן הזמנים ימצאו תובעין שיבררו את זכיותיהם בסכום זה ע"פ ב"ד כדין תורה ינתנו להם."
ע"פ דברים אלו נראה שבמקרה שלך שאין את יודעת מה מקום המגורים של הניזק וסיכוי גדול שלא יהנה מהכסף אין צורך לעשות בכסף צרכי רבים.

ולענ"ד נראה שמזיק דומה ללווה ולא לגזלן כיוון שאין בידו ממון איסור ולכן אין דין זה של יעשה בהם צרכי רבים.

לגבי מה שכתבנו לרשום מצאנו דין זה בהלכות השבת אבידה ונראה שגם במקרה זה יש לנהוג כך.

לסיום, בספר "אורות התשובה" (יג, ט) כותב הרב קוק זצ"ל: "אל יבהל אדם מפני המניעות שיש לו על התשובה. ואפילו אם התשובה קשה לו, מפני דברים שבין אדם לחברו, ואפילו הוא יודע בדעתו שאינו יוצא ידי חובתו, ומתוך איזו רפיונות איננו יכול לתקן את העניינים שבינו ובין חבריו, אל יניח בלבבו שום חלישות דעת הגורמת להקטין יקרת ערכה של התשובה. ואין ספק, שמתוך השלמה בכל מה שאין לו מניעות, יזכהו ה' יתברך לתקן בכי טוב גם את כל הדברים שיש לו עליהם מניעות גדולות שאי אפשר לו לנצחן".

ב) כיוון שבמקרה זה את יודעת ממי לקחת עליך להחזיר לאותו מקום את מה שלקחת ולא יועיל לתרום את הכסף למקום אחר. (אפשר להחזיר גם בעילום שם)

בברכה:
הרב משה מאיר אבינר



ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il