ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

פתיחת מסעדה בשרית בתשעת הימים | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ט"ו תמוז תשע"ז

פתיחת מסעדה בשרית בתשעת הימים


הרב יצחק בן יוסף

שאלה:
האם מותר לעבוד במסעדה המוכרת בשר בתשעת הימים. האם מותר לבעל המסעדה לפתוח את החנות ולמכור בשר?

תשובה:
פתיחת מסעדות בתשעת הימים

א. אכילת בשר – מובא בגמרא שאיסור אכילת בשר רק בסעודה מפסקת, ומותר אפילו לאכול בשר בסעודה לפני סעודה מפסקת(כך נוהגים התימנים). זהו האיסור מהדין אבל המנהגים בדין זה היו שונים יש שנהגו שלא לאכול בשר ולשתות יין משבעה עשר בתמוז שבטל התמיד. ויש שאסרו מראש חודש ויש שאסרו בשבוע שחל בו. המנהג הנפוץ לאסור מראש חודש (ויש שהקלו בראש חודש עצמו –ספרדים)
ב. טעמי האיסורים:
כיבוס – שלא יסיח דעתו מהאבלות.
אכילת בשר ושתיית יין – המותרת באבלות אישית, אסורה באבלות של כלל ישראל מפני שאין שמחה אלא בבשר ויין והשביתו את ההנאה הזו בימים אלו. האיסור הוא גורף גם לכול סוגי הבשר גם לבשר עוף.
ג. ערוך השולחן כתב דברים נוקבים : "הלא הרבה מהאומות שאין אוכלים הרבה שבועות לא בשר ולא חלב ולא ביצים ואנחנו עם בני ישראל שעלינו נאמר קדושים תהיו לא יאבו לעצור את עצמם שמונה ימים בשנה לזיכרון בית קדשינו ותפארתנו"
ד. איסור לפני עור לא תיתן מכשול – איסור מהתורה כאשר מגישים איסור לאדם שבלעדיו לא היה מגיע לאיסור עצמאית, לדוגמא: מי שנמצא בצד אחד של הנהר ומבקש ממי שנמצא בסירה בנהר להביא לו דבר איסור מהעבר השני של הנהר עובר על האיסור מהתורה של 'לפני עור לא תיתן מכשול' ואם האיסור היה באותו צד של המבקש והיה יכול להגיע עצמאית האיסור ברמה פחותה של 'לפני עור..' מדרבנן.
ה. הסיבות להתיר על ידי הרבנות המקומית פתיחת מסעדות בשר בתשעת הימים, הרי יש איסור 'לפני עור לא תיתן מכשול': 1. אם אדם יסגור מסעדה בשרית כשרה יש חשש שרבים יאכלו במסעדה שאיננה כשרה. אומנם יש איסור לפני עור מדרבנן, כדי למנוע איסורי תורה מותר.
2. יש פעמים שהתירו איסור דרבנן על מנת להציל מישהו אחר מאיסור גדול. לדוגמא: מי שנחטפה ביתו בשבת ויש חשש שיעבירו אותה על דתה מותר לחלל שבת להצילה. ואם היא שיתפה פעולה עם חוטפיה ורוצה בכך, התיר המשנה ברורה איסורי דרבנן, רואים בכך שמותר לעשות מעשה איסור קל להציל חברו, ובמיוחד שמדובר על רבים.
3. סברה נוספת להקל בפתיחת מסעדות בשריות – עדיף שיעברו על איסור פעם אחת באכילת בשר, ולא איסור על כול כזית באכילת בשר לא כשר. על פי הר"ן שכתב: חולה הצריך לאכול בשר בשבת מדין פיקוח נפש ויש בשר שחוט אבל נבילה או אפשרות לשחוט עוף ויאכל בשר כשר. פסק עדיף לשחוט ולעשות עבירה פעם אחת מאשר החולה יעבור על איסור בכול כזית וכזית.
4. מפני הפסד לקוחות התירו שיפתח מסעדה בשרית בתשעת הימים.
לסיכום: מותר לפתוח מסעדה בשרית בתשעת הימים וגם מותר לעבוד בה בימים אלו.



ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il