- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות כלליות
שאלה
בפרשת בראשית נאמר והנה טוב מאוד
זה היצר הרע
הגמ מגיעה למסקנה שטוב לאדם שלא נברא משנברא
אם כן מדוע הוא ניברא ?
אנחנו אומרים שהקבה רצה להיטיב עם ברואיו ולכן יצר אותם אז מדוע לא טוב לאדם להברא ?
בקיצור אם הסיכוי נמוך שיהיה לנו טוב אז מדוע הקבה ברא אותנו
ואם הסיכוי גבוה מדוע טוב לאדם שלא נברא
תשובה
שלום וברכה.
יש לדייק בגמרא שמסיקה :נוח לו לאדם שלא נברא יותר משנברא. מוסיפה : ועכשיו שנברא יפשפש במעשיו. יש טוב ויש נוח. העולם הוא טוב. התורה מעידה, כמו שכתבת ,והנה טוב מאוד, אך לאדם לא תמיד נוח בעולם הזה. קודם שנברא היה לו נוח מאוד. נשמתו היתה בעולם עליון. התענגה על ה', כמו שכותב הרמח"ל במסילת ישרים. אך משירדה הנשמה לעולם הזה, בבריאת האדם, קשה לנשמה. היא במלחמה מתמדת עם החומר, עם הגוף. זה פחות נוח. התמודדויות, נפילות. אז שלא יחשוב האדם שהוא נברא למקום הנוחות שלו. צריך לעבוד קשה . כל הזמן. לכן, כיוון שסוף סוף נברא, יפשפש במעשיו. ידקדק במצוות, בעבודת ה', בעמל ,בשביל שיחזור לעולם הטוב המוחלט למקום גבוה יותר, עם כל הזכויות והשכר שרכש בעולם הזה. זה תפקיד האדם בעולם הזה.
בע"ה שנצליח לעמוד בהצלחה במשימה שלנו.
שתהיה לנו שנה טובה ומתוקה. ושנזכה להרגיש את הטוב האלוקי.