ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שבת בקראון פלזה עם הרב שמואל אליהו והרב יוני לביא ושבת שירה עם הרב סבתו
שאל את הרב הלכה מגע ותערובת בין בשרי או חלבי לפרווה

סיר פרווה שנתבשל בו מאכל בשרי

שאלה
בסיר פרווה נתבשל בטעות באופן חד פעמי מאכל בשרי (לא חריף). אני מבין שהסיר הפך לבשרי. בכוונתנו להגעילו ולהחזירו למצבו הקודם. א. האם ניתן להגעיל בכל עת או דווקא בערב פסח? ב. זהו סיר גדול ומבחינה טכנית קשה לנו כעת להגעיל (אין לנו חבית גדולה); יש פתרון? ג. באופן כללי בהגעלת כלים, לאחר טבילה במים רותחים, האם יש חובה להטביל במים קרים או שניתן לשטוף במי ברז בלבד? ד. האם לפני ההגעלה ניתן להכין בסיר מאכל פרוה שאחר כך יעורב עם מאכל חלבי? (אשכנזים \ מאכל לא חריף)
תשובה
שלום רב. א. ניתן להגעיל בכל השנה כולה ולא צריך לחכות לערב פסח. ב. השו"ע באו"ח סימן תנב,ו' מתייחס בדיוק למקרה שלך. וזו לשונו: "כלי גדול שאינו יכול להכניסו לתוך כלי אחר מחמת גודלו...וממלאו מים ומרתיחו...יקח אבן רותחת או לפיד אש וישליכנו לתוכו בעודו רותח ומתוך כך ירתיחו המים יותר ויעלו על שפתו". כלומר, יש למלא את הסיר במים עד למעלה ולהרתיחו עד שהמים יגלשו. כדי שהמים יגלשו צריך בזמן הרתיחה להשליך לסיר ברזל רותח או אבן מלובנת. לאחר מכן הסיר הוגעל וחזר להיות פרווה. יש לציין שעדיף לחכות לפני ההגעלה 24 שעות מאז הבישול הבשרי האחרון. ג. המנהג לשטוף במים קרים הכוונה שמים שאינן רותחים. מי ברז מספיקים בהחלט. ד. לדעת הרמ"א לא ניתן לכתחילה לבשל בסיר בשרי מאכל פרווה ע"מ לאוכלו יחד עם מאכל חלבי.אמנם, בדיעבד אם כבר ערבב את המאכל הפרווה עם החלבי- המאכל מותר. (ואם הכלי הבשרי היה לא בן יומו, כלומר, שעברו 24 שעות מהבישול הבשרי האחרון, ובישל מאכל פרווה לא בכוונה כדי לאוכלו עם חלבי. אך לאחר הבישול עלה בדעתו לערבבו עם המאכל החלבי, במקרה זה מותר לערבב). וכך נוהגים האשכנזים. הרב חגי לרר
עוד בנושא מגע ותערובת בין בשרי או חלבי לפרווה
שאל בהמשך לשאלה זו

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il