- משפחה, ציבור וחברה
- חופה וקידושין
נתינת הטבעת לכלה בחופה
שאלה
כאשר החתן אומר לכלה מתחת לחופה "הרי את מקודשת לי וכו’..." על איזה אצבע הוא עונד לה את הטבעת? ראיתי בסרטים שהוא עונד לה את הטבעת על האצבע ולא על הקמיצה, מדוע זה כך? ובאיזה שלב הכלה מעבירה את הטבעת מהאצבע לקמיצה? וכן מתי החתן עונד הוא בעצמו את הטבעת? ולמה נהוג לענוד את טבעת הנישואין בקמיצה דוקא ולמה ביד שמאל ולא ימין?
תשובה
בס"ד
לשואל שלום וברכה,
נהגו שמסירת הטבעת מהחתן לכלה תעשה על האצבע הסמוכה לאגודל ביד ימין (שו"ע אבן העזר סימן כז בדברי הבאר היטב). טעם הדבר הוא קבלי ומובא בפרי עץ חיים פרק י'.
באופן פשוט הטעם הוא משום שבלשון ההמון זאת האצבע הנקראת 'אצבע' בפי כל וגם משום שזהו המנהג.
יש לציין שגם אם תקבל הכלה את הטבעת באצבע אחרת הדבר לא פוגע בקידושין, והכלה מקודשת לבעלה
בספר יפה ללב לרבי רחמים פלאג'י האריך לבאר שיסודם של הדברים על פי קבלה ומיוסדים על התיקונים זוהר.
על הכלה להושיט את האצבע על דעת לקבל את בקידושין מהחתן שמקדש אותה.
לאחר שהחתן ענד לכלה את הטבעת והעדים ראו זאת, אין כל בעיה שהעלה תעביר את הטבעת לאצבע אחרת כפי רצונה (כך כתב דעת חיים קנייבסקי ומובא בספר הנישואין כהלכתם פרק ז הערה 71)
בספר נישואין כהלכתם כתב בשם הרב משה פיינשטיין (אגרות משה, ח"ג סימן י"ח) שאם הבעל רוצה לענוד גם הוא טבעת, יש לענוד אחר החופה.
שירבו שמחות בישראל,
בברכה
הרב אלעד טאוב
כולל הלכה ישיבת בית אל

עד בחופה שלא ראה נתינת הטבעת
הרב יצחק בן יוסף | ח כסלו תשפ"ב

חופה
הרה"ג דוב ליאור | י"ט אייר תשע"ו
תקינות טבעת אירוסין
הרב רואי מרגלית | י"ז שבט תשפ"ב

טבעת נישואין לגבר
כולל דיינות פסגות | כ אדר א' תשס"ח
כולל הלכה בית אל
הוצאת השבת על תנאי
י"ט אדר א' תשע"ד
כתם על בגד בשבת
י"א אדר א' תשע"ד
חגורה מתקלפת בשבת
ל מרחשון תשע"ד
האם מותר להשתמש בקולפן בשבת?
ט טבת תשע"ד

הכשרת כלי זכוכית לפסח
הרב עזריה אריאל |

הכשרת סיר הנינג'ה לפסח
הרב נועם דביר מייזלס | ד ניסן תשפ"ב

טחינה האם אסורה בגזרת קטניות
הרה"ג דוב ליאור | י"ד ניסן תשע"א

שיבולת שועל האם זה חמץ?
הרה"ג יעקב אריאל | י ניסן תשס"ח

שמן שביעית מקולקל
מכון התורה והארץ | ח ניסן תשפ"ג

להישאר ער כל ליל הסדר
הרב אליקים לבנון | ח ניסן תשפ"ג
