ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

האם יש בעיה להצביע למפלגה לא דתית בבחירות? יהדות וציונות? | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"א מרחשון תשע"ח

האם יש בעיה להצביע למפלגה לא דתית בבחירות? יהדות וציונות?


הרב יצחק גרינבלט

שאלה:
שלום רב,
שאלתי היא כזאת,
1. האם מותר להצביע בבחירות למפלגה לא דתית?
2. האם מותר להצביע למפלגה שהיא בהשקפה "מרכז" כגון יש עתיד של יאיר לפיד? וגם משום גיוס בני הישיבות החרדיות, או שמא הם צריכים להתגייס ולחזור אחרי כן ללמוד?
3. האם יש בעיה להצביע למפלגה כגון "המחנה הציוני" שהם בעצם בעד שתהיה מדינה פלסטינית ביהודה ושומרון וכו’ אבל בעד מדינה יהודית לא בשטחים הנודעים בגבולות 67?
4. מאיפה בכלל התחילה היהדות הציונית להדגיש את יישוב הארץ והדעות הימניות יותר מהתורה כי הרי כל השנים חיו בגולה רוב גדולי הדורות אפילו האלו שיחסו חשיבות לארץ כגון הבן איש חי, רבי נחמן מברסלב, תנאים ואמוראים, רמב"ם ורמב"ן ועוד ועוד’ ואז באו הציונים החילוניים והציונים הדתיים והחלו לייחס חשיבות מרובה ליישוב הארץ ולהתנחל בה, אפילו שמתגרים בגויים, שהם גם הבריות, והרי הקב"ה אוהב את כל בריותיו? ולמה בכלל התחילו את הסכסוך הערבי ישראלי הזה...

תשובה:
בס"ד
שלום רב.
שמחתי לקבל את שאלתך, ואף שהתעכבתי לענות אני עונה בשמחה.
יחד עם זה חשוב לי לחדד את הדברים לפני שאני מתחיל, שדברים אלו הם לפי ההבנה שלי בתורה, לפי הגישה שלי, ואינני אומר שזו הדרך היחידה בתורה, שכן התורה רחבה וגדולה ויש בה אפשרויות רבות מאוד להתחבר לאבינו שבשמים. כפי שאתה בוודאי מבין ישנם לא מעט רבנים ולא מעט דרכים בתוך המרחב הגדול של התורה ודבר זה מראה עד כמה התורה גדולה ורחבה שיש בה המון ודרכים רבות שכולן מובילות אל היעד הזה.
וכעת לשאלות:
1. זו בעיה הלכתית לעניות דעתי, שכן בחירת הנהגה היא מעין מינוי מלך, שלפי הרמב"ם כל שררה היא מעט ממלך ובמלך אנו מוצאים שהוא צריך להיות מקיים את המצוות. אך מעבר לבעיה ההלכתית, החובה המשמעותית היא שלא לבחור כאלו שהולכים נגד התורה וממילא כאשר הם יעשו דברים כאלו יש לבוחר בהם עוון חמור שהוא גורם לנזק לתורה שקשה מאוד לתקן. לכן חשוב לבדוק כל מקרה לגופו, אישית מפלגה שנלחמת נגד התורה מתוך אי הכרה בחשיבות התורה כמו יש עתיד אינני מוצא אפשרות להצביע.
2. נושא הגיוס הוא נושא רחב, אבל ברור הדבר שלא יהיה גיוס מכפיה ולכן כל הבחירה היא רק דחיפה למלחמת אחים. חבל להיכנס לתחום זה שהרי אם יש אדם שחושב שהוא יוכל לגייס בכח את החרדים פשוט הוא מנותק מהמציאות ומזיק.
מעבר לכך, גיוס לכולם איננו דבר נכון, שהרי בכל מצב יש אנשים שההחלטה היא שהם לא יתגייסו, כגון אנשים במקומות שונים כשחקני קולנוע, תיאטרון ועוד, ולכן צריך לבחון דרך יותר אמיתית לבחון את הדברים, וכל עוד ילכו בדרך זו אין סיכוי ואין זה נכון. לדעתי מי שמתמסר ללימוד כדי להשפיע טוב בעם ישראל נכון שלא יתגייס, שהרי בלימודו הוא יתרום הרבה יותר לעם ישראל מאשר בגיוסו. אך כידוע הדבר צריך בדיקה מדוקדקת.
3.לדעתי פשוט שיש בכך בעיה, שהרי לפי ההלכה אסור לתת מארץ ישראל לגויים, שיש בכך איסור מהתורה שנקרא "לא תחונם", אך אינני פוסק הלכות בכך.
4.את השאלה הזו נשאל הרב קוק זצ"ל ובתשובה ארוכה מראה כיצד כל התורה מלאה ביחס לארץ ישראל, ובכל דברי חכמנו זכרונם לברכה, אלא שהשאלות מתחילות מאלו שלא עשו, והתשובה הפשוטה היא שהם לא יכלו והיה בכך צער גדול מאוד. ולכן אין ללמוד מהם, שהרי אם היה אפשר לשאול את אחד מהם ודאי שהיה אומר שיש חובה ומעלה עצומה להיות בארץ.
ה' יתברך אוהב את כל בריותיו, אבל ה' יתברך הכי אוהב את עם ישראל שכך כתוב בפסוקים מפורשים, ולכן כל מי שפוגע בעם ישראל, ה' יתברך שונא אותו.
אני מקווה שדברי הובנו.
בברכה
הרב יצחק גרינבלט.

הרב יצחק גרינבלט

ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il