- שבת ומועדים
- היין והגביע
שאלה
בס"ד שלום הרב, אישה שצריכה לעשות לעצמה קידוש בשבת, וקשה לה לשתות כמות גדולה כזו של יין. האם מצד ההלכה מותר לה לשתות רק לגימה קטנה מהיין ובכך לצאת ידי חובה? (בהנחה שכמות גדולה מזו תגרום לה לכאב בטן ואין אנשים נוספים המעוניינים לשתות מן היין). תודה רבה!!
תשובה
בס"ד
שלום וברכה.
ראשית יש להמליץ לך לברך על מיץ ענבים ולא על יין ממש וכך תוכלי לשתות כשיעור הראוי.
נשים חייבות בקידוש בדיוק כמו הגברים (שו"ע רע"א, ב') השיעור שחייבים לשתות מן היין הוא מלא לוגמיו שהוא לפחות רוב רביעית (שם יג') , מלא לוגמיו הוא כמות הנוזלים הנכנסים בחלל הפה בצד אחד. שיעור זה באדם בינוני הוא לערך 50 מ"ל של נוזלים.
בגמרא (פסחים קז ע"א) מובא ששיעור זה של מלא לוגמיו הוא מעכב ואם לא שתה המקדש כשיעור הראוי או חלק מן הסועדים הנוספים שבסעודה לא יצא ידי חובת קידוש.
מרן הב"י הבין בגמרא שלא יצא ידי חובת קידוש כתיקנה אך ידי חובה בדיעבד יצא. לכן הכף החיים (ס"ק פ"ב) ערוך השולחן(ס"ק ל,לח) והאור לציון פסקו שיצא ידי חובה בדיעבד ואין צורך לשוב ולעשות שוב קידוש.
אולם המ"ב (ס"ק ס"ד) פוסק על פי המג"א שלא יצא ידי חובה אפילו בדיעבד וכן השש"כ (פמ"ח ט"ו) וכן הכריע הרב עובדיה להלכה ולמעשה (חזו"ע ח"ב עמוד נ"ז).
לכן למעשה אם היין גורם לכאבי בטן ואין אפשרות לשתות מיץ ענבים אז האדם מוגדר כמי שאין לו יין ויהיה דינו לעשות קידוש על הפת. בין בלילה ובין בבוקר.
שזכות השבת תגן בעד כל עמ"י.
בברכה רבה
הרב אוריאל מועטי.