ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
גם הגר"ש עמאר יעביר שיחה בסופ"ש ההכנה לר"ה. שריינת מקום?
שאל את הרב כשרות בשר וחלב

האיסור לאכול עוף בחלב לעומת כל התחליפים שמותרים

שאלה
זה יותר תלונה והבעת תרעומת מאשר שאלה, אבל זה בא ממקום טוב, אני יהודי שהיה בעבר חילוני וכעת מנסה לחזור תשובה. רב שיש לי הערכה עצומה כלפיו, אמר לי לאחרונה שיש לנו כבר הרבה הגבלות ואיסורים כיהודים ואנחנו לא צריכים לחפש להוסיף עליהם עוד. ברוח זו קשה לי מאוד להבין מדוע קבעו הרבנים שאסור לערב בשר עוף (או ציפורים כשרות אחרות) עם חלב פרה. ההסבר שראיתי הוא שזו תקנה רבנית שנוצרה כדי למנוע בלבול בין בשר בקר לבשר עוף ובטעות לערבב אותם. אם זו הסיבה, אז למה אנחנו מאפשרים: 1. לערב בשר בקר בגבינה שאינה חלבית. לדעתי הרבה יותר קל להתבלבל בין גבינה חלבית לגבינה לא חלבית מאשר בין עוף לבשר. 2. אכילת עוגות בפסח העשויות מקמח מצה ואמורות להידמות לעוגות רגילות. שוב, הרבה יותר קל להתבלבל במקרה זה. 3. שוקולד המיוצר עם תחליפי חלב לאחר תבשיל בשר בקר. שוב, הרבה יותר קל לטעות ולאכול שוקולד העשוי מחלב לעומת שוקולד העשוי מסויה, לדוגמא. אז למה איננו אוסרים אכילת שוקולד פרווה? האיסור על בשר עוף בחלב פרה לאור היתרים רבים אחרים (כמו 3 הדוגמאות שנתתי) נראה שרירותי ומוגזם, ולא מצווה כך על ידי ה'. טוב, הנה השאלה שלי. אם אני מחליט להפסיק לערב בשר וחלב, אבל ממשיך לערב עוף וחלב, האם אני עובר איסור אם לעולם לא אשתמש בטעות בבשר בקר במקום עוף? תודה מראש על סבלנותכם להתמודד עם הבכיינות שלי. השאלה נשאלה בעקבות השו"ת הבא: עוף וחלב: שאלה: האיסור על אכילת חלב עם בשר נובעת מהאזהרה המקראית נגד "בישול גדי בחלב אמו". מאחר שתרנגולות לא נותנות חלב, מדוע צריכת הבשר שלהם זהה לאיסור? תשובת הרב חיים טבסקי: עוף ובשר הוא איסור דרבנן, כי אפשר להתבלבל בקלות בין עוף לבשר.
תשובה
האיסור לאכול בשר עוף בחלב הוא אכן איסור דרבנן ואין להקל בו כלל כמו שנאמר "לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל" (דברים יז, יא). איסורי דרבנן נגזרו ונקבעו בתקופת המשנה והתלמוד, עד חתימת התלמוד. הם התקבלו על ידי כל ישראל ומחייבים את כל ישראל. מאז חתימת התלמוד אין יותר איסורי דרבנן חדשים המחייבים את כולם, אלא חכמי ישראל שבכל דור ודור ובכל מדינה מתקנים תקנות ופוסקים הלכות ומנהגים על פי הצורך (ראה רמב"ם בהקדמתו למשנה תורה). אין אפשרות לבטל איסורי דרבנן גם אם נראה לנו שכיום טעם האיסור לא קיים יותר, משום שאין ב"ד יכול לבטל דברי בית דין חבירו אלא אם כן גדול ממנו בחכמה ובמנין (עדיות פרק א משנה ה, מו"ק דף ג:), וזה כמובן לא שייך היום בעקבות ירידת הדורות. בנוסף לכך אין להקל באיסורי דרבנן בגלל טעמים נוספים ונסתרים המונחים ביסוד הדברים ואינם ידועים לנו (הגר"א והר"ן, מובא במשך חכמה השלם שיו"ל ע"י מו"ר הרה"ג שמואל חיים דומב שליט"א שמות עמ' צד, פרק יב פסוק ב, ובמקור החכמה 16). יש דברים שנפסק בהלכה שיש להקפיד עליהם משום מראית עין כגון בישול בשר בחלב שקדים, שיש להניח אצל החלב שקדים (רמ"א יו"ד סימן פז סעיף ג). ונראה שהסיבה שהיום אין מקפידים ולא אוסרים את כל הדברים שלכאורה יש בהם משום מראית עין או חשש שיטעה ויכשל בבשר בחלב, משום שיש כ"כ הרבה תחליפי בשר ותחליפי גבינה וחלב בשוק, וכולי עלמא יודעים זאת, כך שאין בהם משום מראית עין, ולא גוזרים שמא יטעה ויכשל בבשר בחלב, משום שרוב הדברים באים באריזות סגורות עם חותמת כשרות, ומערכות הכשרות מדגישות את ההבדלים בין פרווה לחלבי, ובין חמץ לכשר לפסח. ואכן דברים שנמכרים ללא אריזה כמאפים, מייצרים את המוצרים החלביים בצורה שונה כדי להדגיש את ההבדל, כגון בורקס חלבי שצורתו משולשת בשונה מבורקס פרווה שצורתו מרובעת. והמקור לזה הוא מההלכה שיש לאפות לחם חלבי בצורה שונה כדי שלא יכשלו ויאכלוהו עם בשר (ראה ספר הכשרות פרק י סעיף טו ובהערות).
עוד בנושא בשר וחלב

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il