- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות פרטיות בסוגיות שונות
שאלה
אמרנו מצוה בו יותר מבשלוחו אז הבאנו ראיה מרב ספרא מחריך רישא ורבא מלח שיבוטא אומר השער ציון ששבת זה מצוה על גופו דוקא א"כ למה הבאנו ראיה מרב ספרא?
אשמח לתשובה בהקדם
תודה
תשובה
בס"ד
שלום וברכה,
ונראה שכוונת שער הציון המחלק בין גמילות חסד לבין כבוד שבת הוא שגמילות חסד זו מצווה כללית על הציבור ולא דוקא על אדם מסויים, ואם כמה אנשים ראו את האדם הזקוק לחסד ואחד מהם עשה זאת הם לא ביטלו מצווה. אך כבוד שבת זו מצווה שכל אדם מחוייב לעשות, ואם הוא לא הכין דבר לשבת אף שלא חסר לו שום דבר כגון שהולך להתארח וכדו, ביטל מצוות כבוד שבת, ובזה מצווה בו יותר משלוחו. (ועיין בבאור הלכה שמתלבט האם כוונת הרמב"ם לחיוב גמור).
בברכה,