- משפחה, ציבור וחברה
- שאלות נוספות
שאלה
שלום וברכה,
דיין שפסול הלכתית לדיינות (בין היתר חשוך ילדים) האם הגט שניתן בבית דינו כשר? והאם יש תוקף הלכתי לפסקי דין שהוציא?
ישר כח ותזכו למצוות
תשובה
שלום וברכה,
הפוסקים דנו האם יש צורך בדיינים הכשרים לדון בסידור הגט. אחת הנפק"מ לשאלה זו היא האם דיין שנטל ממון כדי לסדר את הגט הגט כשר או לא,
בשו"ע אבן העזר מובא "סדר הגט" בסוף הלכות גיטין, וכך כתב שם (סעיף ד):
"הר"ר עובדיה בפירוש המשנה בפרק ד' דבכורות קרא תגר על הרבנים מסדרי הגט הנוטלים יותר מכדי שכר בטלה".
והעיר עליו הרמ"א:
"ולא נהגו כמותו. גם טעמו אינו כלום, כי הוא מדמה דבר זה למה שאמרו הנוטל שכר לדון דיניו בטלין; ואינו ראיה, כי סדור הגט אינו דין, אלא למוד בעלמא".
עוד נפק"מ שדנו בה היא האם ניתן לתת גט בלילה, שהרי לא דנים בלילה:
וכך כתב הבית יוסף אבן העזר סימן קלו:
"גט הניתן בלילה או ביום אחר שהתפללו ערבית פסול כן כתוב בתרומת הדשן סימן רמ"ח".
ומעיר על כך הבית יוסף:
"ושמעתי הטעם משום דנתינת גט הוי דין ואין דנין בלילה (סנהדרין לב.), ואיני יודע מה ענין דין לגט ושום אחד מהפוסקים לא חילק להקפיד בכך".
עיין בספר נחלת צבי עמוד 30 שדן באריכות בדברי הפוסקים האם צריך בי"ד בסידור הגט ומביא שהסכמת האחרונים שאין להוציא לעז על גט שלא סודר ע"י בי"ד של שלושה.
אך יש חילוק בין סידור הגט לבין פסק דין המחייב את הבעל לקבל גט שבזה ודאי צריך דיינים הכשרים לדון (עיין עזרת כהן סימן ס).
לגבי מי שאין לו ילדים:
אדם שאין לו ילדים פסול לדון בדיני נפשות וכשר לדון בממונות ויש לברר האם דיני גיטין כדיני נפשות או כדיני ממונות,
ונראה שנחלקו בזה הפוסקים.
ועיין בשו"ת קול מבשר (חלק ב סימן מח) שדן בשאלה זו:
"נסתפקתי בעובדא דאתי לידי זה מקרוב אם הסריס מותר להיות דיין בסידור גיטין וחליצות..."
ובספר נחלת צבי עמוד 36 שדן בזה וכותב שמעיקר הדין כשר.
בברכה,