- תורה, מחשבה ומוסר
- איך וכמו מי לפסוק הלכה?
איך ללמוד שולחן ערוך
שאלה
1. הבנתי, שאם האחרונים חולקים על השולחן-ערוך, אנחנו פוסקים על-פי כללי הפסיקה - מהם כללי הפסיקה?
2. האם נכון לומר שאם אני לומד רק שולחן ערוך אז מעל 95 אחוז מן ההלכות שכתובות בו הם הלכות למעשה (שורה תחתונה) מכיוון שלעיתים רחוקות האחרונים חולקים על שולחן ערוך ולא תמיד פוסקים על פי האחרונים הללו?
3. האם נכון לומר שכאשר המקובלים חולקים על שו"ע ויש מקורות מהנגלה לחלוק - אז הכרעת ההלכה נתונה לשיקול דעתו של הפוסק?
תשובה
ככלל אין ללמוד רק שולחן-ערוך, בין ספרדים ובין אשכנזים. הסיבה היא שהאחרונים חולקים פעמים רבות על השולחן-ערוך, והלומד לא ידע זאת. אמנם יש גם פעמים רבות שהאחרונים מסכימים עם השולחן-ערוך. לכן אנו הולכים אחרי גדולי האחרונים דוגמת ה"משנה-ברורה", "ערוך-השולחן" ו"כף החיים", שהם קבעו מתי אנו לא נוהגים כמו השולחן-ערוך ומתי כן נוהגים כמוהו. פסיקותיהם מתבססות על ראיית מכלול האחרונים וראיותיהם, וכן ראיית מה שנהגו בקהילות ישראל במשך הדורות. אל לו לאדם לפסוק בעצמו מתוך השולחן-ערוך ללא לימוד הפוסקים האחרונים, וכל-שכן שלא יכריע בעצמו בין חלקי התורה, בין נגלה לנסתר.

עשה לך רב
הרב שמואל אריאל | כ"ו אייר תשע"ז

הסמכת רבנים
הרב דוד חי הכהן | ה אייר תשס"ג

הכרעה במחלוקת בדרבנן
הרב שמואל אריאל | ג כסלו תשפ"א
להיות חרדי או דתי לאומי?
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ב ניסן תשס"ה

הרה"ג דוב ליאור
לשעבר אב"ד ורב הישוב קרית - ארבע. נשיא ישיבת "בית אורות"

ברכות השחר לפני עלות השחר
ל שבט תשס"ב

שטיפת כלים בשבת
כ"ט שבט תשס"ב

חימום אוכל בשבת
ל שבט תשס"ב

יין שביעית בפורים
ו אדר תשס"ב

שעון חכם בשבת
הרב עזריה אריאל | ג כסלו תש"פ
הנחת תפילין ביום שישי - עד איזה שעה?
הרב יוסף אפריון | י"ז אלול תשע"ג
קביעת מזוזה בשבת
הרב רואי מרגלית | י"א סיון תשס"ג
נחש שמכיש בחלום
הרב בנימין במברגר | ט"ו טבת תשע"ב
תנך וציונות
הרב אוריאל טויטו | כ"ה אייר תשפ"ב
