שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • שאלות כלליות
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
ב"ה שאלה תיאורטית אדם ששכח את הגז בשבת דולק , ועבר וכיבה בשבת על איזה איסור עבר ?, אמנם כתוב שהמסתפק מהשמן שבנר עבר משום כיבוי אך שם מדובר בנר שיש לו פתילה שנעשת פחם, וכאן בגז בכיבוי שמפסיק את זרימת הגז , הרי גם אם מתכוון לעשות פחמים , אין בכיבוי השלהבת בכלל אפשרות לעשיית פחם או גחלים , האם ניתן לומר שאולי אין כאן איסור שהרי כל האיסור שנידון בתלמוד הוא רק מצד שהתוצאה עלולה בכיבוי ליצור פחם , או גחל, ואצלינו גם אם מתכוון לכבות במזיד ,לעולם אין כאן פחם אלא כיבוי שלהבת , אשמח לשמוע תשובת הרבנים בנושא ?
תשובה
שלום הרמב"ם (הל' שבת פ"א ה"ז) פסק: "כל העושה מלאכה בשבת אף על פי שאינו צריך לגופה של מלאכה חייב עליה, כיצד הרי שכבה את הנר מפני שהוא צריך לשמן או לפתילה כדי שלא יאבד או כדי שלא ישרף או כדי שלא יבקע חרש של נר חייב, מפני שהכיבוי מלאכה והרי נתכוין לכבות ואף על פי שאינו צריך לגוף הכבוי ולא כבה אלא מפני השמן או מפני החרש או מפני הפתילה הרי זה חייב, וכן המעביר את הקוץ ארבע אמות ברשות הרבים או המכבה את הגחלת כדי שלא יזוקו בהן רבים חייב ואף על פי שאינו צריך לגוף הכבוי או לגוף ההעברה אלא להרחיק ההזק הרי זה חייב וכן כל כיוצא בזה". הראב"ד השיג: "א"א רבינו חננאל ז"ל פסק כר"ש שהוא פוטר מדאמרינן פרק נוטל רבא כר"ש ס"ל דאמר מלאכה שאינה צריכה לגופה פטור עליה". אם כן, לגבי איסור כיבוי בשבת – לפי הרמב"ם כמעט כל סוגי הכיבוי יחשבו כמלאכה שאינה צריכה לגופה ויהיה בהם איסור מן התורה. אך לרוב הפוסקים (אנו הבאנו רק את דברי הראב"ד) שאינם מקבלים את שיטת הרמב"ם במלאכה שאצל"ג כמעט כל כיבוי יחשב איסור דרבנן. יום טוב
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il