- שבת ומועדים
- תעניות
שאלה
א. האם מותר להתקלח במים חמים השנה, שעשרה בטבת חל ביום שישי?
ב. האם מותר להסתפר ולהתגלח השנה?
תשובה
שלום וברכה,
א. גם בשנה רגילה כאשר צום עשרה בטבת לא חל בערב שבת מותר להתקלח עם מים חמים. כך הדין בכל הצומות הקלים. (שו"ע תקנ ב). אמנם בשנה רגילה למנהג האשכנזים בעל נפש יחמיר שלא להתקלח עם מים חמים. אך בעשרה בטבת שחל בערב שבת אין להחמיר ברחיצה בחמין מפני כבוד השבת (מ"ב ס"ק ו).
ב. בשנה רגילה כאשר צום עשרה בטבת לא חל ביום שישי אין איסור להסתפר ולהתגלח, אך אין זה מתאים. כאשר עשרה בטבת חל בשבת אין מקום להחמיר בזה.
הרחבה:
א. הספרדים לא מחמירים ברחיצה בחמים בצומות הקלים. כך דעת השולחן ערוך (תקנ ב) שמותר להתרחץ במים חמים בכל הצומות הקלים. ואף שמשמעות כף החיים (תקנ יב) שלכתחילה יש להחמיר, למעשה הספרדים מקילים בזה (חזון עובדיה עמ' כא, הגר"מ אליהו במקראי קודש פ"ג הע' ב).
בכל אופן בעשרה בטבת שחל בערב שבת לכל הדעות אין להחמיר בזה (מ"ב שם, כף החיים שם).
ב. אמנם בספר רוח חיים לגר"ח פלאג'י כתב שיש להחמיר ולא להסתפר בתעניות. אך הטורי אבן תמה עליו שלא מצינו איסור להסתפר בתעניות. וגם הרוח חיים לא החמיר בעשרה בטבת שחל בערב שבת (פסקי תשובות תקנ ח).
ובמקראי קודש לרב הררי (פ"ג הע' טו) הביא בשם הגר"מ אליהו שמותר להסתפר ולהתגלח בצומות הקלים. והוסיף, שאמנם אין זה נאה להסתפר ולהתגלח ביום התענית, אך מעיקר הדין מותר הדבר. ועוד אמר, שהדברים אמורים הן לספרדים והן לאשכנזים, בין בצום גדליה, בין בעשרה בטבת ובין בתענית אסתר (הגר"א נבנצל שליט"א העיר: צ"ע, בתענית אסתר, דאינו יום אבל, ובפרט בפרזים כשעושה לכבוד פורים. עכ"ל). ורק בי"ז בתמוז, אמר הגר"מ אליהו, יש מהספרדים המחמירים שלא להתגלח ולהסתפר כמנהג האר"י ז"ל, ככל ימי בין המצרים. אך מדינא אף זה שרי. ובט"ב אסור הדבר מעיקר הדין. ע"כ מהמקראי קודש.